02-02-07

De Morgan

Morgan Logo





Runabout (1913)

Historie

Morgan is de oudste nog puur Britse autoproducent. Het is bovendien een merk met een klassieke glans en een respectabele staat van dienst. De naam is vanouds verbonden met een producent die eerlijk handwerk en vakmanschap voorop stelt bij de ontwikkeling en de bouw van zijn modellen.

H.F.S. Morgan, de oprichter van het bedrijf, ontwierp zijn eerste creatie in 1909 en showde deze in 1910 tijdens de toenmalige Olympia Auto Show. Het was de eerste van een serie fameuze, sportieve driewielers. Morgan had het éénpersoons voertuig gebouwd in zijn garage in Malvern Link op basis van een ontwerp van sir John Black. Een jaar later kwam een tweezitsversie en die viel duidelijk in de smaak gezien een fors aantal orders, onder meer van het Londense warenhuis Harrods. De serieproductie kwam op gang en dat leidde tot de oprichting in 1912 van de Morgan Motor Company ltd. De fabriek was officieel een feit.
Met de driewielers timmerde Morgan in de beginjaren flink aan de weg. In 1913 schitterde de Runabout als snelste en betrouwbaarste lichte sportauto in wedstrijden en hillclimbs. Er is in die beginperiode van deze driewieler tevens een vierpersoonsversie gebouwd, die na de Eerste Wereldoorlog in behoorlijke aantallen is verkocht als Family Runabout.




Morgan 4/4 (1954)

Vierwieler

De eerste Morgan met vier wielen, de Four Four met een 1,0 liter viercilindermotor van 42 pk, werd getoond in 1936 tijdens autoshows in Londen en Parijs. De naam 'Four Four' staat voor vier wielen en vier cilinders. Het is de stamvader van de huidige modellen. De oervorm is in hoofdlijnen bewaard gebleven. De techniek is met de tijd meegegaan. De op gewichtsbesparing gerichte constructie van chassis en carrosserie is in al die jaren gehandhaafd en staat nog steeds garant voor zeer goede prestaties. De basis is een solide stalen chassis waaraan wielophanging, motor, aandrijflijn en de zo kenmerkende roadster-carrosserie zijn bevestigd. Deze carrosserie is het resultaat van puur vakwerk, zoals die alleen door ambachtelijke koetsenbouwers wordt beheerst. De plaatdelen, waarvan de meeste van aluminium, zijn bevestigd aan een skelet van essenhout.
In 1950 is de Plus 4 uitgebracht als opvolger van de Four Four. De viercilindermotor van 2,0 liter was afkomstig van Vanquard en leverde 68 pk. Peter Morgan, de zoon van de oprichter, won hiermee in de RAC-rally’s van 1951 en 1952. De flat nose radiator verdween in 1954 achter een bolle chromen grille, precies zoals bij de Morgans vandaag de dag nog steeds het geval is. Bovendien zorgde een 90 pk sterke Triumph TR2 motor voor flink hogere prestaties.




Morgan Plus 8 (1968)

V8

De eerste Plus 8 met een Rover V8-motor dateert van 1968. Vorig jaar is het 35-jarig jubileum van dit model luister bijgezet met een speciale 35th Anniversary uitvoering die in een gelimiteerd aantal is gebouwd, voorzien van de beproefde Rover V8 die nu 3,9 liter meet en 190 pk levert.
De jongste achtcilinder Morgan in het gamma is de in 2000 geïntroduceerde Aero 8. De auto heeft een opvallend gestroomlijnde carrosserie, waarvan de vorm is ontleend aan circuitgebruik. Daarnaast zorgt deze vorm voor een extreem lage luchtweerstand. De 4,4 litermotor stamt van BMW. Hij levert 330 pk.
Morgan houdt in de toekomst vast aan zijn weg van evolutie. De oervorm blijft bewaard en de productie met een flink aandeel handwerk en vakmanschap blijft de icoon van het merk.
Door het staken van de produktie van de Rover V8 motoren is er, halverwege 2004, ook een eind gekomen aan de Plus 8. De opvolger is er ook al: De Morgan Roadster voorzien van een Ford V6 motor.
roadster-dec
 
DSC_0367_tn 
 

aeromax%20front%20large


 


14:15 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.