06-02-07

De Renault Alpine A 110

images

 

De A110 die in 1962 werd geïntroduceerd, werd snel een van Europa's meest succes volste rally auto's.

In de jaren 60 en 70 won de A110  meer dan 100 rally's.

Uiteindelijk werd met de A110 wereld kampioenschap in de wacht gesleept (WRC) en lieten ze de merken zoals Porsche en Lancia ver achter zich.

De meest krachtige A110  was uitgerust met een  4 cilinder 1800 cc motor die een vermogen leverde van 175 PK en een top snelheid kon halen van 250 km/u.

In totaal werden tussen 1962 en 1977, 7500 Alpine A110  gebouwd.

Inclusief de productie die plaats vond in de bevoegde fabrieken in de rest van de wereld kwam het productie aantal uit rond de 10.000 A110.

De A110 werden uitgerust met veel verschillende motor types en  modellen.

Het meest verkochte en geproduceerde type was de A110 1300cc type V85.

De krachtigere uitvoeringen, de 1300 S en 1300 G werden uitgerust met een Renault R8 Gordini motor en legde de basis voor het eerste internationale rally succes.

Hoewel de meeste successen werden behaald met de 1600 S.

renault_alpine_a110_berlinette_1600_sx_1976_01

 

a110_mc
 
DSC04080

 

1600vd

 

Specificaties:

Aantal: Circa 10.000.

Uitvoering: Tweezits sportcoupe.

Constructie: Glasvezel carrroserie met

geintegreerd stalen ruggengraatchassi

van buizen.

Motor: Diverse 4 cilinder-motoren van

956 tot 1769 cc.

Vermogen: 51-66 pk (956 cc) tot

175 pk (1769 cc).

Transmissie: Handgeschakelde 4- en

5-versnellingsbak, achterwielaandrijving.

Ophanging: Schroefveren rondom;

voor: boven/onder stabilatisatiearmen;

achter: reactiearmen en schommelassen.

Maximumsnelheid: 250 km/u

(1796 cc)

0-96 km/u 10 seconden (1295 cc)

8,7 seconden (1442 cc).

Brandstofverbruik: 1:7,6 (1296 cc).

 

 

18:50 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.