13-02-07

retro car : De Triumph spitfire

imagesCA93MYGP

De Spitfire verscheen voor het eerst op het einde van 1962. Deze kleine roadster met een viercilindermotor van 1147cc was bedoeld als goedkoper alternatief voor de sterke TR4, en was gebouwd op een Triumph Herald chassis.
Het ontwerp was van de Italiaan Giovanni Michelotti, terwijl het mechanische gedeelte praktisch werd overgenomen van de Herald.De laatste Spitfire werd in augustus 1980 geproduceerd. op dat moment waren er zo'n 314.342 auto's van de band gerold, warvan er 242.918 stuks geêxporteerd werden. Dat is zo'n 77% van de productie.

Over de verschillende "Marks"

MK I

(Officieel bekend als Spifire 4, vanwege de 4 cilinders).
Okt. 1962 - dec. 1964. 45.573 stuks gebouwd 1147 cc. 63 PK.
Topsnelheid ongeveer 150 km/u. Chassis nrs.: FC1 t/m FC44656. (Links gestuurde auto's hebben een "L" achtervoegsel)
Motor nrs. vanaf FC1

mk1

 

MK II

Dec. 1964 - jan. 1967, 37.409 stuks gebouwd. 1147cc,67 PK.
Topsnelheid ongeveer 150 km/u. Chassis nrs. FC50001 - FC88904. Motornrs. vanaf FC50001...De motor is gemakkelijk te herkennen door het uitlaatspruitstuk wat gemaakt is van stalen buizen. (alle andere Spitfires hebben een gietijzeren spruitstuk). de MKII heeft ook een andere nokkenas en een waterverwarmd inlaatspruitstuk. Andere veranderingen waren tapijt, (MKI had rubberen matten) de metalen delen waren bedekt met vinyl en de auto had betere stoelen.

mk2

 

MK III

Jan.1967 - dec.1970. 65.320 exemplaren geproduceerd. 1296 cc, 75 PK, topsnelheid ongeveer 160 km/u. Chassis nrs.: FD1 - FD92803. Motor nrs. vanaf FD1 . Grootste veranderingen waren de 1300cc motor, andere voorbumper, andere knipper- en standlichten, grotere remklauwen. Negatief geaard (eerdere Spitfires waren positief geaard). ook had dit model een wegvouwbare kap, terwijl bij de eerdere Spitfires de kap afgenomen en in de kofferbak meegenomen moest worden. De allerlaatste modellen hadden slaapstoelen.

Triumph_Spitfire_MkIII_1

 

MK

IVDec. 1970 - dec. 1974. 70.021 stuks gebouwd. 1296 cc., 63 PK, topsnelheid ongeveer 155 km/u. Chassis nrs. FH3 - FH 64.995. Motor nrs.: vanaf FH1. De motorkap en de achterkant werden veranderd. de achterlichten waren zoals die van de Stag. Op de erste versnelling werd synchromesh toegepast. Het dashbord werd zodanig aangepast dat alle instrumenten voor de chauffeur zaten. De gelijkstroomdynamo werd vervangen door een wisselstroomdynamo. De zomerkap werd voorzien van een uitritsbare achterruit. In 1973 werden langere aandrijfassen gemonteerd en het dashbord veranderde van zwart plasic in notenhout met Smith instrumenten.

1500

Dec.1974 - aug.1980, 95.829 exemplaren gebouwd. 1493 cc, 71 PK, topsnelheid ongeveer 160 km/u. Chassis nrs.: FH75.001 - .... Motor nrs.: vanaf FM 1. Grotere motor met 1 1/2" SU-carburateurs(in plaats van de eerdere 1 1/4"). Verbeterde versnellingsbak vergelijkbaar met die van de Morris marina. Bij auto's bestemd voor de export werden gescheiden remsystemen gemonteerd. vanaf chassis nr. 130.000 was dit ook het geval voor de Engelse markt. Een ventilator met visco-koppeling werd gemonteerd om de gewone vaste fan te vervangen. Vanaf eind 1977(vanaf chassis nr. FH100.000) kreeg de 1500 andere stoelhoezen en werden TR7 schakelaars aan de stuurkomom gemonteerd. (Deze auto's zij gemakkelijk te herkennen omdat ze electrische ruitensproeiers hebben) Deze tabel toont u de productie gegevens en de voornaamste kenmerken van de 5 types Spitfire.
Informatie uit "the Rimmer Brothers Spitfire Parts Catalogue".

 
triumph luc + frankie 004

 

triumph luc + frankie 001

 

Foto's van onze spitfire 1500 ( 1976 en 1979 )genomen te Izenberge.

Bron tekst:Spitfire club vlaanderen.

 

sp48

 

18:57 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.