28-02-07

Top evenementen: De Mille Miglia

Mille Miglia
imagesCANHG8VZ

De Mille Miglia, duizend mijl, was een endurancerace in Italië die 24 keer georganiseerd werd tussen 1927 en 1957. De Mille Miglia werd één van de bekendste en belangrijkste enduranceraces en heeft veel betekend voor het Gran Turismo racen. Tegenwoordig wordt de Mille Miglia nog gereden als een oldtimerrally.

 Geschiedenis

In 1926 kwamen Aymo Maggi en Franco Mazzotti op het idee om in en rond hun geboortestad Brescia iets te doen voor de autosport. Samen met Renz Castagneto, de secretaris van de Regio Automobil Club d'Italia in Brescia, en Giovanni Canestrini, een autosportjournalist van de Gazzetta dello Sport, besloten ze om een race van ongeveer 1500 km (1000 Romeinse mijl) te organiseren door Italië. Om de weg aan te duiden bedacht Castagneto de rode pijl met witte letters. De eerste editie van de Mille Miglia werd op 26 maart 1927 georganiseerd en in totaal kwamen 77 wagens aan de start. De drie eerste plaatsen gingen uiteindelijk naar OM, een automerk dat zijn thuisbasis had in Brescia.

In 1928 begon de dominantie van Alfa Romeo, die op uitzondering van 1931 alle vooroorlogse edities wist te winnen. In 1938 was er in het centrum van Bologna een ongeval waarbij 10 mensen omkwamen en de Italiaanse overheid besloot om het racen in stedelijke gebieden te verbieden. In 1939 werd geen race georganiseerd en in 1940 werd een 165 km lang circuit uitgestippeld dat negen keer moest worden afgelegd. De overwinning ging naar het Duitse BMW.

Na de oorlog, in 1947, werd de Mille Miglia opnieuw georganiseerd. In 1947 wist Alfa Romeo nog te winnen met een 8C, maar daarna zou Ferrari bijna alle overwinningen opeisen. Door de steeds snellere en krachtigere wagens werd het racen op openbare wegen echter te gevaarlijk en de grote automerken gingen zich meer richten op het circuitracen. De 24e en laatste Mille Miglia werd georganiseerd op 11 mei 1957.

In 1967, veertig jaar na de eerste Mille Miglia, werd rond Brescia opnieuw een rally gereden met wagens uit de vooroorlogse Mille Miglia en tien jaar later werd dit nog eens overgedaan. Sinds 1982 wordt ongeveer jaarlijks een race georganiseerd voor alle modellen gebouwd tussen 1927 en 1957. Opnieuw wordt er van Brescia naar Rome en terug gereden, zoals dat gedaan werd in de jaren 1930.

 

poster_storia
 

x174600564

 

mille_miglia3

000379_4-lg

750GTo

149857914_910864537d

ravennamillemiglia

millemiglia2006_060914

RoweNew2005JJJJ-Nuvoian%206th%20Mille%20Miglia-16x20

miglia02

750GTp

 

 

22:31 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

27-02-07

oldtimer in de kijker: de Bugatti

                                      

 

Historie

In 1909 vestigde Ettore Bugatti (Milaan, 15 september 1881 – Neuilly, 2 augustus 1947) zich in het toenmalig Duitse Molsheim bij Straatsburg waar hij als zelfstandig automobiel bouwer begon. Ettore had ruime ervaring in de toenmalige auto-industrie opgedaan bij verschillende merken zoals De Dietrich, Mathis en Deutz AG.

Het was de bedoeling om een kleine serie automobielen te bouwen met de eigenschappen van een door hem, tijdens zijn werkzaamheden bij Deutz in Keulen ontwikkeld prototype: Type 10. De serieproductie begon met model Type 13: een 1327 cc motor met bovenliggende nokkenas.

In diezelfde tijd ontwierp Ettore Bugatti de Peugeot BéBé.

In de jaren voor de Eerste Wereldoorlog, werden een viertal modellen met viercilinder motoren van 1327 tot 5027 cc geproduceerd. In 1913 ontwierp hij zijn eerste prototype met 8 cilinders in-lijn van 2655 cc, door een tweetal 4 cilinder motoren aan elkaar te koppelen.

In 1922 verscheen de eerste Bugatti met achtcilinder motor, het Type 30, met 1991 cc cilinderinhoud. Bij de Grote Prijs van Lyon in 1924 introduceerde Ettore Bugatti de Type 35, met een achtcilinder motor met 1991 cc. Het Type 35 baarde opzien. Niet alleen vanwege zijn prachtige vormgeving ten opzichte van zijn voorgangers (het Type 30 sigaar en het Type 32 Tank), maar vooral ook door de speciale acht spaaks aluminium wielen. Dit innovatieve ontwerp met geintegreerde remtrommel was een sensatie. Voor velen is het Type 35 de mooiste race-auto ooit gebouwd. Op basis van dit model ontstonden vele varianten, zoals de 35C met compressor, de 35T met 2,3 liter motor, de 35B met 2,3 liter motor met compressor. Daarnaast verscheen er een eenvoudigere versie op de markt in de vorm van de 35A. Deze had de motor van het Type 30 en spaakwielen in plaats van de befaamde aluminium wielen. Deze versie kreeg de bijnaam Tecla, naar de namaak parels die destijds te koop waren. In de loop der jaren verschenen verdere op basis van het Type 35 ontwikkelde racers, zoals het Type 51, met dubbele bovenliggende nokkenassen en het Type 54.

In de normale toerwagens leverde hij onder andere het Type 44 (3000 cc) en Type 46 (5300 cc). Zoals in die tijd gebruikelijk was, kon de klant kiezen of hij de carrosserie van de fabriek wilde, of er werd door andere carrossiers een carrosserie op een fabrieks-chassis geleverd.

Voor de allerrijksten werd de enorme Bugatti Royale (Type 41) geïntroduceerd met een cilinderinhoud van 12.763 cc (!), een wielbasis van 4.32 meter en een gewicht van 2.000 kg. Van deze auto zijn er maar een 6-tal (inclusief het prototype) geproduceerd. Bedoelt voor de gekroonde hoofden van Europa werd de auto commercieel gezien een flop. Koning Alfonso XIII van Spanje had interesse maar werd afgezet voordat hij een bestelling kon plaatsen. Van de zes gebouwde Royales wist Bugatti er drie te verkopen. De eerste werd verkocht aan een Franse textielmagnaat, Armand Esders. Deze auto had een prachtige roadster carrosserie naar ontwerp van Jean. Zonder koplampen, want de heer Esders reed nooit in het donker. De tweede Royale werd verkocht aan de duitse gynaecoloog Dr. Fuchs en door Weinberger in München van een cabriolet carrosserie voorzien. De laatste Royale verkocht hij aan de Engelse kapitein Foster. Deze liet er door Park Ward een strenge saloon carrosserie op plaatsen.

In 1931 zag de laatste racewagen (Type 59) het licht. Verder werden eigenlijk alleen nog maar sportwagens geproduceerd.

Type 55 werd het platform voor de, tot aan het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog geproduceerde, Type 57. Dit Type werd onder leiding van Ettore's zoon Jean ontwikkeld en veranderde de strategie van het bedrijf. Terwijl er voorheen meerdere verschillende modellen naast elkaar geproduceerd werden, zou vanaf 1934 alleen nog maar het Type 57, uiteraard wel in verschillende vormen, te koop zijn. Het Type 57 was een sportwagen met 3257 cc met dubbele bovenliggende nokkenassen. De 57 was in verschillende varianten leverbaar naast de "standaard" uitvoering, zo was er een 57C met compressor, een 57S met een lager en ingekort chassis (en een V-vormige grille) en natuurlijk de 57SC, sport chassis met compressor. Na de dood van Ettore Bugatti in 1947, werden nog een gering aantal model 101’s (op basis van de T57 en met een carrosserie van Ganglof) geproduceerd. Daarna werd de fabriek overgenomen door Hispano-Suiza, die de fabriek ombouwde tot fabriek van onderdelen voor vliegtuigmotoren.

Het is minder bekend, dat de Bugatti’s een heel kunstzinnige familie vormden. De liefhebbers van Bugatti’s automobielen (Bugattisten) zeggen dat aan zijn ontwerpen te kunnen zien. De familie telde o.a. meubel- en interieur ontwerper Carlo (Ettores vader) en Ettore’s broer Rembrandt was beeldhouwer: het beeldje van de olifant op de radiatordop van de Royale was van zijn hand . Ettore’s zoon Jean, had de hand in menig goedgelukt en revolutionair carrosserieontwerp voor de Bugatti’s (o.a. op basis van de T50, de z.g. “Profilé” stroomlijncarrosserie en de ‘Atlantic’ Sportcoupé op basis van de T57SC). Hij had waarschijnlijk zijn vaders werk kunnen voortzetten, en het merk kunnen redden, als hij niet in 1939 bij het testen van het type 57G voor een race om het leven was gekomen

PF_917024~Bugatti-1922-Posters

 

Bugatti-Print-C10283017

 

De Bugatti T 13    1920

 

Bugatti-13-16-valve
 
Bugatti type 15

                               

Bugatti type 37

 

Bugatti Type 41    1931

pb00-07s Bugatti type 41
                                                   

Bugatti type 50

 

De Bugatti type 57

BugattiAtlantic

 

19:13 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

26-02-07

oldtimer in de kijker: De BMW 328

                                               

 

BMW 328

Het beroemdste BMW-model uit de jaren dertig was de 328. De 328 was een echte sportauto die, hoewel hij ook voor alledaags gebruik geschikt was, veel bekendheid verwierf in rally's en races. In juni 1936 verscheen de BMW 328 met coureur Ernst Henne aan de start van de Eifelrace op de Nürburgring. Ernst Henne won de race met een gemiddelde snelheid van 101 km/uur. Hierna volgden nog vele overwinningen, waaronder de Mille Miglia en de 24-uursrace van Le Mans. De 328 werd voortgedreven door een 2.0-liter motor. De koplampen waren in de spatborden ingebouwd en de in die tijd gebruikelijke treeplanken ontbraken. De BMW 328 haalde een topsnelheid van 150 km/uur.

 

01s

 

764

 

bmw328

 

328_big

BMW-328-11

bmw%20328%20vorne%20li%2001

 

010_bmw328

 

bmw_328_serie_4129ad8a8ec7a

 

BMW-328-Renn-kl

dscf0027
 

1939bmw_328

21:46 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

25-02-07

top evenementen : De Tulpen rallye

Foto TulpenrallyeFoto Tulpenrallye

The roots of The Tulip

Eind jaren veertig spreekt
Maus (Gatso) Gatsonides, Nederlands meest bekende rallyrijder, de Franse Simcarijder Marc Angelvin. Onder het drinken van glas goede wijn brengt Maus in het midden dat er in de Lage Landen geen bergen zijn om rally's te rijden. Angelvin schijnt toen gezegd te hebben dat je vanuit Nederland overal naar toe kan rijden en dat de Tulpen een mooi symbool zouden kunnen voor een rally.

Hoe dan ook, feit is dat in 1949 door de Regionale Automobiel Club West (RAC-WEST) een Rallye des Tulipes georganiseerd werd. De grondslag van de rally lag dus in Frankrijk en vandaar de naam Tulpenrallye. Met 159 equipes aan de start werd dit evenement direct een succes en een rijke traditie was geboren. Gatso was uiteraard bij de organisatie betrokken maar het grote werk werd gedaan door Lex van Strien, Jos van Calsteren, Jaques Lioni en door "Mr. Tulpenrallye" Piet Nortier.

De rally heeft in afgelopen jaren vele gedaanten gekend: als racepartij en vele jaren als een internationaal bekende snelheidsrally op klassementsproeven.

 

                                      De rally 1953

                                                     1952

Tulpenrallye 2007

Keeping the legend...

Wij nodigen u uit om in te schrijven voor de 54e International Historic Tulpenrallye, die wordt gehouden van 6 t/m 12 mei 2007 en wordt georganiseerd volgens een aangepast concept.

Zo is bij het samenstellen van de route en het programma van de Tulpenrallye 2007 de input van de deelnemers en oud-deelnemers uit de enquête, die in 2006 is gehouden, in belangrijke mate gebruikt.

Naast de sportklasse en de tourklasse, zoals deze al jaren in de rally bekend zijn, zal er in 2007 een expertklasse worden ingevoerd voor de meest ervaren navigatoren.

Deze klasse is verplicht voor navigatoren die in de top-20 zijn gefinished in de sportklasse van één van de Tulpenrallye's in de afgelopen 5 jaar. Andere equipes die de strijd in deze klasse willen aangaan zijn van harte welkom. De route voor deze expertklasse is vrijwel identiek aan die van de sportklasse. De deelnemers in de expert-, sport- en tourklasse strijden voor een eigen klassement per klasse.

Verder is de grens voor auto's die worden toegelaten verhoogd naar 31-12-1971. De startvolgorde per dag is wisselend en er zijn speciale prijzen voor de dagwinnaars in de verschillende klassen.

De befaamde routechefs Adrie Brugmans en Jaap Daamen zijn inmiddels aan het verkennen geweest en bereiden een route voor die opnieuw in het oosten van Frankrijk zal starten.

De route zal veel bergtrajecten kennen, onder meer door de Alpen, Jura, Vogezen, Eifel en Ardennen en brengt de deelnemers in zes dagen door Frankrijk, Zwitserland, Duitsland, Luxemburg en België naar Nederland. Naast de bekende regelmatigheidsproeven worden er tests op circuits en afgesloten terreinen gehouden. Verder zullen de begintrajecten op de eerste dag geen hoge moeilijkheidsfactor kennen, om zodoende de deelnemers in staat te stellen in hun ritme te komen.

 

                                                  2006

 

 

13:34 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

23-02-07

oldtimer in de kijker : De Porsche 356

Porsche_logo

 

De 356.

De wortels van de Porsche 356 liggen in de rijke ontwerphistorie van de legendarische studio, waar de gevierde Dr. Ing. Ferdinand Porsche een groot aantal auto’s ontwierp, waarvan het belang later in de geschiedenis van de automobiel niet onderschat mag worden. De diverse auto’s met luchtgekoelde motoren achterin (o.a. natuurlijk de Volkswagen Kever) die hij ontworpen heeft, waren duidelijke aanwijzingen voor Porsche’s voorkeur voor deze technische variant. Er bestaat geen twijfel, dat slechts het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog Porsche verhinderde de Volkswagen type 64 verder door te ontwikkelen. Deze auto was ontworpen voor de wedstrijd Berlijn-Rome-Berlijn die in dat bewuste fatale jaar zou worden verreden, maar vanwege de brandende politieke situatie in Europa nooit heeft kunnen plaatsvinden. Slechts één exemplaar van dit type is bewaard gebleven en vormt de verbinding tussen de toen al vermaarde Volkswagen en de eerste beginselen van wat in de toekomst stond te gebeuren met de 356.

Europa was aanzienlijk getroffen door de oorlog maar na 1945 werd de industrieën met nieuw elan herbouwd. Veelal vond dit plaats in tijdelijke onderkomens, hetgeen ook gold voor de firma Porsche. Al gedurende WO II keerde men Stuttgart de rug toe en vond een nieuw onderkomen in het Oostenrijkse Gmünd.

Terwijl Ferdinand Porsche na de oorlog op basis van politiek-gemotiveerde beschuldigingen in Frankrijk in detentie zat, slaagde zijn zoon Ferry er in, om met een aantal van de beste en loyaalste medewerkers van het ontwerpbureau van zijn vader, een nieuw project te beginnen.

Het ontwerpen van een kleine sportwagen, die ondanks de in Gmünd beperkt aanwezige middelen toch in productie genomen kon worden, begon op 11 juni 1947. De eerste en meest belangrijke beslissing die Ferry Porsche nam, was om zijn nieuwe auto te baseren op materialen van de standaard Volkswagen, waarvan de produktie al in 1946 hervat was. Aldus bestond zekerheid over de toevoer van voldoende mechanische componenten, welke pasten binnen het Porsche-concept.

Het prototype van de eerste 356 (356-001) onderging in maart 1948 de eerste test. Het was een tweezitter op basis van een buizenchassis met een voor de achteras gemonteerde motor. De eerste 356 had een erg eenvoudige carrosserie met gebogen lijnen en werd voor het eerst aan het publiek getoond tijdens de Zwitserse Grand Prix in Bern, alwaar hij positief commentaar ontlokte. De 356-001 was nog niet klaar of men werkte aan de productiemogelijkheden en dito kosten. Het was Porsche sr. zelf die Ferry adviseerde de motor verder naar achteren te plaatsen, over de achteras heen, zoals hij deze bij de Volkswagen al had geplaatst. Hij stelde, dat enig verlies qua wegligging en bedieningsgemak gecompenseerd zou worden door verbeterd rijplezier en hij kreeg gelijk. Verder werd besloten het complexe buizenchassis te vervangen door een puntlas-kokerframe. Vanaf dat moment begon in de kleine werkplaats in Gmünd de produktie van een gelimiteerd aantal 356’s in de definitieve uitvoering: vanaf de 356/2-001 was de eerste echte serie-produktie van Porsche een feit.

aa254

 

08OC-05%20HY_1s

Porsche_356_Speedster_1_jpg

 

Porsche356_ext

 

MCG356_NG_6547

MCG356_HH_4439

MCG356_BD_4435

IMG_8329

BRohrer_T6
 

30-5-cover-large

22:03 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-02-07

Retro car : de Renault 5 turbo

Renault 5 Turbo
Een bommetje op wielen: dat lijkt me de beste beschrijving van de Renault 5 Turbo.

De 5 Turbo wordt aangedreven door een centraal gemonteerde 1397cc turbo motor. Technisch gezien verschilt de Renault 5 Turbo dus radicaal van de normale 5-jes. De eerste serie 5 Turbo’s heeft 160 pk en er werden er 400 geproduceerd om te voldoen aan de Groep 4 homologatie eisen.

Later introduceerde Renault de 5 Turbo 2, waarvoor veel van de lichte (en dure) componenten werden vervangen door standaard Renault onderdelen. Alle race-versies die de fabriek bouwde waren gebaseerd op 5 Turbo 1. Die raceversies kregen ook meer pk’s: 180 pk voor de Cévennes, 210 pk voor de Tour de Corse en wellicht zelfs 350 pk in de Maxi 5 Turbo.

Klinkt goed allemaal, met slechts één nadeeltje: een 5 Turbo was/ is erg duur. Gelukkig procudeerde Renault ook de 5 GT Turbo die technisch gezien veel meer op de normale Renaults 5 lijkt. De 1.4 turbo motor zat gewoon voorin en leverde 120 pk. Daarmee sprint de 5 GT Turbo in 8,0 seconden naar de 100 en haalt de 5 een nette 201 km/u. De 5 Turbo sprint in 6,9 seconden en haalt een gelijke topsnelheid.

he_80717

 

tur04_138_b

 

renault_5_maxi_turbo_3
 

renault%205%20turbo%202

 

R5maxiTurbo

 

renault_5_turbo_1984

 

 

21:54 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Ergens in een oude loods

Wat een collectie.  stel je maar voor dat je zo een vondst doet.

 

afa3612gp

 

afa8513bo

afa8417ee

afa8019vs
afa7519ua

afa610oq

afa1211gk

afa2013hf

afa3123di

afa2214xj

afa5315fw

18:21 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

18-02-07

oldtimer in de kijker: 80 ste verjaardag van de Fiat 500

 

imagesCAQCJ5ZX

Historie
 

In 1957 rolde de eerste 500 Nuova van de lopende band in Turijn. Deze 500 was de opvolger van de al even legendarische Fiat 500 "Topolino" die van 1936 t/m 1955 werd geproduceerd.

Evenals de Topolino is "ons" vijfhonderdje een ontwerp van Dante Giacosa, een man die bij zijn ontwerpen het design niet uit het oog verloor. In de 18 jaar dat de 500 werd geproduceerd verveelde het model niet en zelfs nu nog wordt het rugzakje geroemd om z'n vormgeving.

Fiat 500 Giardiniera

Zoals gezegd werd de 500 vanaf 1957 geproduceerd. Het eerste model was de Nuova 500, ook wel "N" genoemd. Deze 500 werd "kaal" gehouden om niet te veel te concureren met de Fiat 600 en had bv geen verwarming, geen achterbank en geen draaibare zijramen in de portieren. Verder had deze 500 een open dak tot aan de achterklep en een geheel ander thermostaathuis bij de motor.

Vanaf 1960 verscheen de 500 D. Deze had nog wel de deuren die aan de voorzijde opengingen, de "kruizekijkers", maar was luxer uitgerust en het motorvermogen werd wat opgekrikt. Verder ontbraken bij de "D" de ventilatiesleufjes op het voorscherm en verdwenen de "katteogen", de grote knipperlichten op de voorspatborden. In 1965 kwam de 500 F op de markt. Deze had normaal openslaande deuren, een hogere voorruit, smallere dorpels en een andere benzinetank. Verder werd de motor weer aangepast.

 

Naast de F werd van 1968 t/m 1972 de Fiat 500 L op de wereld gezet. Dit model was een luxere uitvoering van de F en was dan ook voorzien van een aantal verfraaiingen, zoals sierbeugels bij de bumpers, chroom in de ruitrubbers, luxere bekleding, bekleed dashboard met breder snelheidsmeterhuis met daarin zelfs een benzinemeter. 1972 was het jaar dat het laatste 500 type het levenslicht zag. De 500 R had de sterkere motor gekregen van de Fiat 126 en kreeg z'n oude vertrouwde dashboard (zonder poespas) weer terug. Voorts kreeg de R dichte stalen velgen.

 
In 1975 viel het doek voor de Fiat 500. Op dat moment waren er meer dan 3,5 miljoen geproduceerd.

In de gehele productieperiode van de Fiat 500 zijn er veel ontwerpen geweest gebaseerd op het onderstel van de 500. Allereerst natuurlijk de bestel 500: de Giardiniera. Verder produceerde Autobianchi een hele lijn Bianchina's en werden 500-tjes getuned of omgebouwd door onder andere: Vignale, Abarth, Lombardi, Weinsberg, Moretti, Steyr-Puch, Ghia, Giannini etc.

bron tekst : Fiat 500 club Nederland

pl500d

 

500_pub1

 

89184_7700

 

finalmente_medium

 

500
 
fiat-500-d-family

 

Fiat%20500%20Abarth

 

imgf26fd39fsdzeqo

 

1956-03

Wereld record poging op de Fiat 500 meeting te Garlenda Italië

 

fiat500_1

247-FIAT-500-RALLY

 

reis 06 012

Foto door mezelf genomen te  Collioure in het zuiden van Frankrijk( 2006)

21:08 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-02-07

Oldtimer uit Veurne in de kijker: De Citroën B14

citac4fther

 

In het bakkerijmuseum te Veurne staat nog een prachtige Citroën B14 uit 1927 die werd gebruikt als bakkerswagen.

oldtimer 001

 

oldtimer 004

C I T R O E N   T Y P E   B 14

 
 

André Citroën schafte in 1924 persen aan in Amerika, om geheel stalen carrosserieën te maken. Hiermee werden de B10 en B12 Tout Acier voorzien, en toen in 1926 een nieuw type Citroen op de markt zou verschijnen, waren de persen nog niet afgeschreven.

Het gevolg hiervan was dat de B14, die in oktober 1926 werd geïntroduceerd, aan de buitenkant bijna gelijk was aan de B10/12 types; alleen werd de nogal spitse grille vervangen door een platte bij de B14-serie.
Buiten de koets werd er toch wel wat veranderd; de motor werd opgeboord van 1452cc tot 1538 cc bij de B14, maar onderging verder geen wijzigingen. Om tot een flinke gewichtsbesparing te komen werd het chassis lichter gemaakt; zó erg zelfs, dat het een half jaar later weer verzwaard moest worden! Dit type ging B14F heten, en naast de eerder genoemde ver-zwaring werd het chassis ook een weinig verlaagd. De carrosserie bleef gelijk, en de enige technische verandering betrof de montage van Westinghouse-servoremmen; iets wat alleen op de duurste Amerikaanse automobielen standaard was.

De B14 blijkt wederom voor Citroën een enorm succes te zijn; de dagproduktie bedraagt 400 stuks. Als er 60.000 B14 (F)’s gemaakt zijn, blijken de persen economisch afgeschreven te zijn, en mogen de stylisten aan het werk; dit resulteert in een veel rondere B14G; zij doet haar intrede op de salon van 1927. Technisch is zij zo goed als ongewijzigd. In september zal zij verdrongen gaan worden door de C4/C6-serie.
Zoals het bij Citroën destijds goed gebruik was, wordt ook de B14-serie in veel carrosserie-varianten leverbaar; Torpedo’s, berlines, familiales, Landaulettes, Taxi’s, boulangères, camionettes, etc. Wellicht is het interessant om de volgende twee types eruit te lichten: de Coach en de Caddy.

De coach was een 2-deurs vierzits berline; ondanks dat er al een flink aantal op papier verkocht was, ging Citroën(om onbekende reden) niet over tot fabricage van deze elegante auto.
Een B14 Caddy zullen de meesten onder U wel kennen; er staat er 1 in Lips’ Autotron.
Twee Citroën-naslagwerken zeggen m.b.t. de B14 Caddy iets tegenstrijdigs; René Bellu (Tst les Citroën) gelooft dat het een individuele aktie was van de koetsbouwer die de carrosserieën van de B2 Caddy maakte, om zo van zijn oude stock af te komen. Pierre Dumont (Quai de Javel/Quai André Citroën) denkt wèl dat Citroën zich met de fabricage en verkoop bemoeide, al komt de auto in geen enkele prijslijst voor. Ondanks het feit dat Bellu’s gegevens over het algemeen geloofwaardiger voorkomen, meen ik dat Dumont hier gelijk heeft.

 
b14
 
14
 
citroen_b14_1927
 
41rally1

mariage-B14_W

 

c4icccr98_2

 

show_101

 

Doc1

 

 

imb1505
 
cit_pomp812r

 

10:57 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

16-02-07

Oldtimer in de kijker: Ferrari 250

images

 Ferrari 250 GTO


 
Motor type2953cc, 12 cylinders, 24 kleppen
Vermogen290 PK bij 7400 toeren/min.
Versnelling5 bak, handgeschakeld.
Gewicht900 kilo.
Topsnelheid?
0-100 Km/uur?

De Ferrari 250-serie is een reeks automodellen van Ferrari. Het is hun reeks waarvan het grootst aantal verschillende modellen ontworpen en geproduceerd werd. Ze werden gemaakt tussen 1952 en 1964. De type aanduiding 250 staat voor de inhoud per cilinder: 250 cc. Bijna alle 250's hebben een V12 motor met een totale cilinderinhoud van 2953 cc

Tot de meest bekende modellen behoren de 250 GTO, de 250 SWB en de 250 GT California Spyder

De meest geproduceerde (950 stuks) is de 250 GTE. Dit is ook de eerste Ferrari waar Enzo Ferrari zelf in reed.

Nederland heeft in verhouding het grootste aantal klassieke Ferrari's ter wereld. Van elk type van de 250-serie zijn er een of meerdere in Nederlandse handen. Op bijeenkomsten van de Ferrari Club Nederland kunnen de klassieke modellen regelmatig worden bewonderd. En soms staat er ook een te koop bij een van de klassieke autohandelaren.

DSC_2427_a

 

134-3

 

134-56

 

Chassis-3445_a

 

134-31

 

1962_ferrari_250_gto_22_m

 

DSC_1801_a

 

Chassis-4561_a_s

23:03 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

15-02-07

Prachtige retro affiches

french30
 

brasil28

 

campa43
 

FiatPrimoPoster

 

brasil499
 
brasil373

 

brasil72
 

brasil514

18:35 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

14-02-07

Top evenementen: Ennstal -Classic

logo_top_2005

ec-navigationsmotiv_04

 

De Ennstal Classic viert dit jaar haar 15 jarig jubileum. Wat in 1993 begon als een rit met 35 équipes, is uitgegroeid tot een evenenment waar sterren blinken. Niet alleen qua auto's, want de rit trok in haar bestaan al deelnemers als Stirling Moss, John Surtees, Jochen Mass, Derek Bell, Walter Rôhrl,  Rauno Aaltonen naar het Oostenrijkse Gröbming. Aan de start van de grand prix op zaterdag stonden al  coureurs op de grid als jackie steward, Niki Lauda Mario Andretti enz. De jubeleum editie gaat door van 24 tot en met 28 juli en is zeker een reis naar Oostenrijk waard. Er starten Max. 185 ploegen met wagens van voor 1972. Veel wagens komen rechtstreeks uit de musea's.

 

thumbCADTQYY3

 

thumbCA1DLPPD

 

thumbCA14THNP

thumbCA5UX62F

thumb

thumbCAAE62AI

thumbCABP6FFT

thumbCAD81YCE

thumbCAMLOKH4

thumbCAG952GC

 

thumbCAUXX9SZ

thumbCAOT2BWA

thumbCARWETTO

Sterling Moss & Gerhard Berger

thumbCAP80Q38

19:04 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

13-02-07

retro car : De Triumph spitfire

imagesCA93MYGP

De Spitfire verscheen voor het eerst op het einde van 1962. Deze kleine roadster met een viercilindermotor van 1147cc was bedoeld als goedkoper alternatief voor de sterke TR4, en was gebouwd op een Triumph Herald chassis.
Het ontwerp was van de Italiaan Giovanni Michelotti, terwijl het mechanische gedeelte praktisch werd overgenomen van de Herald.De laatste Spitfire werd in augustus 1980 geproduceerd. op dat moment waren er zo'n 314.342 auto's van de band gerold, warvan er 242.918 stuks geêxporteerd werden. Dat is zo'n 77% van de productie.

Over de verschillende "Marks"

MK I

(Officieel bekend als Spifire 4, vanwege de 4 cilinders).
Okt. 1962 - dec. 1964. 45.573 stuks gebouwd 1147 cc. 63 PK.
Topsnelheid ongeveer 150 km/u. Chassis nrs.: FC1 t/m FC44656. (Links gestuurde auto's hebben een "L" achtervoegsel)
Motor nrs. vanaf FC1

mk1

 

MK II

Dec. 1964 - jan. 1967, 37.409 stuks gebouwd. 1147cc,67 PK.
Topsnelheid ongeveer 150 km/u. Chassis nrs. FC50001 - FC88904. Motornrs. vanaf FC50001...De motor is gemakkelijk te herkennen door het uitlaatspruitstuk wat gemaakt is van stalen buizen. (alle andere Spitfires hebben een gietijzeren spruitstuk). de MKII heeft ook een andere nokkenas en een waterverwarmd inlaatspruitstuk. Andere veranderingen waren tapijt, (MKI had rubberen matten) de metalen delen waren bedekt met vinyl en de auto had betere stoelen.

mk2

 

MK III

Jan.1967 - dec.1970. 65.320 exemplaren geproduceerd. 1296 cc, 75 PK, topsnelheid ongeveer 160 km/u. Chassis nrs.: FD1 - FD92803. Motor nrs. vanaf FD1 . Grootste veranderingen waren de 1300cc motor, andere voorbumper, andere knipper- en standlichten, grotere remklauwen. Negatief geaard (eerdere Spitfires waren positief geaard). ook had dit model een wegvouwbare kap, terwijl bij de eerdere Spitfires de kap afgenomen en in de kofferbak meegenomen moest worden. De allerlaatste modellen hadden slaapstoelen.

Triumph_Spitfire_MkIII_1

 

MK

IVDec. 1970 - dec. 1974. 70.021 stuks gebouwd. 1296 cc., 63 PK, topsnelheid ongeveer 155 km/u. Chassis nrs. FH3 - FH 64.995. Motor nrs.: vanaf FH1. De motorkap en de achterkant werden veranderd. de achterlichten waren zoals die van de Stag. Op de erste versnelling werd synchromesh toegepast. Het dashbord werd zodanig aangepast dat alle instrumenten voor de chauffeur zaten. De gelijkstroomdynamo werd vervangen door een wisselstroomdynamo. De zomerkap werd voorzien van een uitritsbare achterruit. In 1973 werden langere aandrijfassen gemonteerd en het dashbord veranderde van zwart plasic in notenhout met Smith instrumenten.

1500

Dec.1974 - aug.1980, 95.829 exemplaren gebouwd. 1493 cc, 71 PK, topsnelheid ongeveer 160 km/u. Chassis nrs.: FH75.001 - .... Motor nrs.: vanaf FM 1. Grotere motor met 1 1/2" SU-carburateurs(in plaats van de eerdere 1 1/4"). Verbeterde versnellingsbak vergelijkbaar met die van de Morris marina. Bij auto's bestemd voor de export werden gescheiden remsystemen gemonteerd. vanaf chassis nr. 130.000 was dit ook het geval voor de Engelse markt. Een ventilator met visco-koppeling werd gemonteerd om de gewone vaste fan te vervangen. Vanaf eind 1977(vanaf chassis nr. FH100.000) kreeg de 1500 andere stoelhoezen en werden TR7 schakelaars aan de stuurkomom gemonteerd. (Deze auto's zij gemakkelijk te herkennen omdat ze electrische ruitensproeiers hebben) Deze tabel toont u de productie gegevens en de voornaamste kenmerken van de 5 types Spitfire.
Informatie uit "the Rimmer Brothers Spitfire Parts Catalogue".

 
triumph luc + frankie 004

 

triumph luc + frankie 001

 

Foto's van onze spitfire 1500 ( 1976 en 1979 )genomen te Izenberge.

Bron tekst:Spitfire club vlaanderen.

 

sp48

 

18:57 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-02-07

Oldtimer in de kijker: MG TF

images

MG staat voor Morris Garages, die in eerste instantie een dealer was voor Morris (Automobielen)en welke ook eigendom was van William Morris, en later Lord Nuffield. Toen Cecil Kimber general manager werd in 1922 begon het bedrijf met aanpassingen aan de standaard Morris Cowleys zoals het verlagen van het chassis en het aanbrengen van een meer sportieve carrosserie.

In 1924 adverteerde Morris Garages met de "MG Special four-seater Sports" en had het het beroemde achthoekige logo in gebruik genomen.

Morris Garages ontgroeide zijn onderkomen driemaal voordat ze verhuisden naar Abingdon in 1929 en werd het bedrijf hernoemd naar de MG Car Company. Tijdens de eerste jaren dertig werd de naam MG synoniem met de term "sports car". Hun auto's werden gepromoot door succesvolle race wedstrijden. In 1935 verkocht William Morris al zijn privébedrijven aan Morris Motors.

Puristen zijn niet blij met deze stap omdat in hun ogen MG nooit meer hetzelfde zou zijn. Minder modellen, minder race wedstrijden waaraan meegedaan werd en de MG badge die op niet MG modellen werden geplaatst zoals de Morris Oxford en 1300. Realisten echter geven aan dat zelfs na Kimbers dood in 1945 betaalbare sportauto's werden gemaakt en verkocht zoals de TC, MGA, Midget en MGB. De werkelijke doodsteek kwam volgens hen door het management van British Leyland's die de naam in de jaren 70 verkwanselden.

De productie van MG auto's in Abingdon werd gestaakt in 1980. Van 1982 tot 1990 waren de auto's niets anders dan herlabelde en getunede Maestros, Montegos en Metros. MG enthousiasten werden in 1992 verblijd met een nieuwe RV8 en de latere MGF welke meer op de oude leest geschoeid zijn.

In 2005 ging moederbedrijf Rover failliet, waarmee ook het doek voor MGviel. In 2006 maakte de Chinese autobouwer Nanjing Automotive Group bekend dat het onder meer de MG TF weer gaat produceren, in zowel China als het Verenigd Koninkrijk

 

De MG TF 1955

SPECIFICATIONS
Make:
MG
Model:
MG-TF
Year:
1955
Color:
Red
Engine:
4 Cylinder
CC:
1466
Power:
63 hp
Transmission:
4 speed manual
Brakes:
n/a
Length:
94"
Width:
n/a
Height:
n/a
Weight:
1400 lbs

MGTF_450

MGTF_detail2_450

 

MGTF_detail3_450

 

MGTF_detail5_450

 

MGTF_detail6_450

 

MG%20TF

18:35 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

11-02-07

Voorlopige einduitslag Legend Boucles De Spa 2007

Classement  Final provisoire 70 km /h

 

1 - Duez - Muth                Porsche 911 ( 1976)

2 - Timmers - Smets         Opel Ascona 400 ( 1977 )

3 - Munster -Leyh             Porsche 911 ( 1973 )

4 - Martin -Chaumont       Porsche 911 ( 1970 )

5 - Colsoul - Colsoul        Ascona 400 ( 1984)

6 - Leens - Lopes             Austin cooper S (1964)

7 - De Spa - Grogna         Ford Escort rs 2000 ( 1974 )

8 - Sevrin - Terlinden       Porsche 911  (1968 )

9 - Ragnotti - Bouvier      Alpine Renault (1972)

10- Melse -Melse            Porsche 911 ( 1965 )

 

Classement Final provisoire 50 km /h            

 

- Van Peer -Lambert      BMW 2002 TII  ( 1971 )

- Lareppe - Borremans  Opel Ascona     ( 1973)

- Reuter Vandevorst      Porsche 914      ( 1970)

 

De regroup

LI2E967110

 

De winnaar Marc Duez-Muth

LI2E941810

 

Guy Colsoul haalde zijn Ascona 400 van stal.

LI2E94339
 
LI2E940610

 

 Een van de eerste inschrijvingen kwam van Patrick Snijers

LI2E94159

 

Ook Dakar specialist Stephane Henrard was van de partij.

LI2E950110

   

11:44 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

10-02-07

oldtimers geven rally nieuwe toekomst

Oldtimers geven rally nieuwe toekomst

Hartverwarmende taferelen, gisteren in en rond Spa. De Boucles de Spa brachten opnieuw een pak volk op de been. Niet de moderne Boucles , die werden twee jaar geleden voor het laatst georganiseerd, wel de eerste versie van de Legends Boucles de Spa , een wedstrijd voor oldtimers. Manta's, Porsches, Mini Coopers, Lancia's, Escorts, allemaal historische auto's uit de rallygeschiedenis die opnieuw konden worden bewonderd. Als die dan nog worden bestuurd door Patrick Snijers, Bernard Munster of andere Vanina Ickx, dan kan de pret niet meer stuk.

,,Het is mijn bedoeling de sfeer van vroeger opnieuw op te roepen", aldus organisator Pierre Delettre. ,,De moderne rallysport wordt bepaald door de centen van de televisiezenders, maar men heeft nooit de mening van de rallyfans gevraagd. Het succes van de historic Rally van Monte Carlo maakt duidelijk dat er toekomst zit in dit soort wedstrijden. Ook in België, ja."

Om het helemaal als in de goede oude tijd te laten verlopen eindigden de Legends Boucles in het pikkedonker, met enkele nachtelijke etappes. (GVE)

 

untitled

Vaninna en Larissa Ickx in hun prachtige Porche 911

 

 

 

Jean Ragnotti en Bouvier met de Renault Alpine

18:55 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

09-02-07

Alfa romeo Spider

imagesCA61DOEC

Alfa Romeo Spider is de naam onder welke het Italiaanse automerk Alfa Romeo zijn roadsters verkoopt sinds 1966. Het eerste model werd geproduceerd van 1966 tot 1993. In 1994 werd dat model opgevolgd door de Alfa Romeo Spider die gebaseerd was op de GTV en op het autosalon van Genève 2006 werd een nieuwe Spider gebaseerd op de Brera geïntroduceerd.

In 1966 stelde Alfa Romeo op het autosalon van Genève de eerste Spider voor: de 1600 Spider. Het chassis was gebaseerd op dat van een Giulia 105 en het ontwerp kwam van Pininfarina, het laatste model van Battista Pininfarina zelf. De tweezitter kreeg een 2,4 L 4 cilinder motor van 109 pk. Na een wedstrijd werd de wagen Duetto gedoopt.

In 1967 rijdt Dustin Hoffman in de film The Graduate rond in een Spider Duetto wat de wagen ook meteen populair maakte aan de andere kant van de oceaan. In datzelfde jaar kreeg de Spider zijn eerste update al met de 1750 Spider Veloce, voorgesteld op het autosalon van Brussel. Hij krijgt de motor van de 1750 Veloce en beschikt nu over 113 pk. In 1968 werd de Spider 1300 Junior geïntroduceerd met een kleinere 1290 cc motor die zorgde voor 89 pk.

Met de Fastback Spider in 1969 werd de styling voor het eerst aanzienlijk gewijzigd. Het grootste verschil zat aan de achterpartij van de wagen: de "sepiaschelp" werd vervangen door een sportiever en moderner ogend recht achtersteven. In 1971 werd de 2000 Spider Veloce voorgesteld, deze keer met 131 pk sterke motor. De 2000 verving de 1750 en een jaar later werd ook de 1300 vervangen door de 1600 Junior.

Op 10 maart 1983 werd op het salon van Genève een nieuwe Spider voorgesteld met een grote rubberen spoiler en achterbumpers, wat het uiterlijk van de wagen serieus wijzigde. De Junior naam werd geschrapt en de Spider heeft nu de typeaanduidingen 1.6 en 2.0. Deze versie wordt ook wel eens spoiler Spider genoemd.

Op het autosalon van Genève in 1986 presenteerde Alfa Romeo de Spider Quadrifoglio Verde met een hardtop. Hij kreeg ook een grotere voorspoiler, sideskirts en verschillende andere kleinere wijzigingen.

In 1990 kreeg hij voor het laatst een grondige facelift en in 1993 liep de laatste klassieke Spider van de band. De wagen werd 26 jaar lang gebouwd.

 

De Alfa Romeo Disco Volante Spider( 1952)

1952_Alfa_Romeo_1900_Disco_Volante_Spider_1_sized

Alfa Romeo Guilia spider(1964)

Giulietta%20Sprint%20Spider

350px-Alfa_2000_touring_spider

Alfa romeo Spider Duetto(1966)

CS_IMG_1767
De Spider 1978

yellow%20spider
De alfa 156 Spider (2006)

7-Spider-AlfaRom%E9o

Alfa Romeo 8 C Spider 2006

20060518-05alfa8cSpider

14:29 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

08-02-07

De Lancia Stratos

Lancia Stratos was auto langs gemaakt Italiaans auto fabrikant Lancia.

Stratos was zeer succesful verzameling het rennen auto tijdens jaren '70 en de jaren '80. Het begon een nieuwe era in verzameling rennend aangezien het de eerste auto die van kras voor dit soort de concurrentie wordt ontworpen was.

De carrosserieën werden langs ontworpen Bertone en los werden gebaseerd op een conceptenauto die eerst bij wordt getoond De Show van de Motor van Turijn in 1971. Stratos had een distinctieve halvemaanvormige hoes windscherm het voorzien van maximum voorwaarts zicht van bijna geen achterzicht (dat voor het verzamelen hoe dan ook onnodig was). Het lichaam was wigvormig, en ongebruikelijk plotseling en wijd, het verstrekken van maximumtractie.

De motor was a medio-opgezet 190 bhp (140 kW) 2418 CC Dino Ferrari V6. Voor het rennen, deze motor werd gestemd tot 280hp en nog verder met turbocharger. Nochtans, turbocharged versies slechts werden toegestaan binnen te concurreren Groep 5 en waren nooit zo betrouwbaar zoals hun natuurlijk opgezogen tegenhangers.

Lancia deed het uitgebreide testen met Stratos en rende de auto in verscheidene het rennen gebeurtenissen waar Groep 5 de prototypen werden toegestaan tijdens de seizoenen van 1972 en van 1973. De 400 auto's die voor homologatie binnen worden vereist Groep 4 werden gelanceerd in 1973 en de auto werd gehomologeerd voor het Kampioenschap van de Wereld van 1974.

De gewonnen auto 1974, de kampioenschappen van 1975 en van 1976.

Met slechts ooit gemaakte 492, Stratos is zeer zeldzaam aan deze dag.

416S_PEREZ_STRATOS_5-med

 

250px-Lancia-Stratos-HF-Group-4-%27  
416STRATOS_14-med

 

55PDC_0148-med

 

17:30 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

06-02-07

De Renault Alpine A 110

images

 

De A110 die in 1962 werd geïntroduceerd, werd snel een van Europa's meest succes volste rally auto's.

In de jaren 60 en 70 won de A110  meer dan 100 rally's.

Uiteindelijk werd met de A110 wereld kampioenschap in de wacht gesleept (WRC) en lieten ze de merken zoals Porsche en Lancia ver achter zich.

De meest krachtige A110  was uitgerust met een  4 cilinder 1800 cc motor die een vermogen leverde van 175 PK en een top snelheid kon halen van 250 km/u.

In totaal werden tussen 1962 en 1977, 7500 Alpine A110  gebouwd.

Inclusief de productie die plaats vond in de bevoegde fabrieken in de rest van de wereld kwam het productie aantal uit rond de 10.000 A110.

De A110 werden uitgerust met veel verschillende motor types en  modellen.

Het meest verkochte en geproduceerde type was de A110 1300cc type V85.

De krachtigere uitvoeringen, de 1300 S en 1300 G werden uitgerust met een Renault R8 Gordini motor en legde de basis voor het eerste internationale rally succes.

Hoewel de meeste successen werden behaald met de 1600 S.

renault_alpine_a110_berlinette_1600_sx_1976_01

 

a110_mc
 
DSC04080

 

1600vd

 

Specificaties:

Aantal: Circa 10.000.

Uitvoering: Tweezits sportcoupe.

Constructie: Glasvezel carrroserie met

geintegreerd stalen ruggengraatchassi

van buizen.

Motor: Diverse 4 cilinder-motoren van

956 tot 1769 cc.

Vermogen: 51-66 pk (956 cc) tot

175 pk (1769 cc).

Transmissie: Handgeschakelde 4- en

5-versnellingsbak, achterwielaandrijving.

Ophanging: Schroefveren rondom;

voor: boven/onder stabilatisatiearmen;

achter: reactiearmen en schommelassen.

Maximumsnelheid: 250 km/u

(1796 cc)

0-96 km/u 10 seconden (1295 cc)

8,7 seconden (1442 cc).

Brandstofverbruik: 1:7,6 (1296 cc).

 

 

18:50 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

05-02-07

De legend Boucles de Spa 2007

affiche2007

 

Een schitterend deelnemers veld, om in de sfeer te komen enkele foto's

 Marc Duez (Porsche 911), Jean-Pierre Vandewauwer (Lancia Beta Monte Carlo) en Xavier Bouche (MG Metro) zullen rijden komend weekend.

RALLYLOVERS_20070205201009_XL

 

RALLYLOVERS_20070205201031_XL

RALLYLOVERS_20070205201043_XL



1. Bouche - X (MG Métro 6R4 Gr.B)
2. Duez - Muth (Porsche 911 3.0L)
3. Snijers - Delmelle (Ford Escort Gr.4)
4. Ragnotti - Bouvier (Fra-Bel/Renault Alpine A110 Gr.2)
5. Boutsen - Boutsen (Porsche 911 2.0L)
6. G. Colsoul - T. Colsoul (Opel Manta 400 Gr.B)
7. Van de Wauwer - Dumoulin (Lancia Beta Monte-Carlo)
8. Didi - Pauly (Fiat 131 Abarth Mirafiori)
9. Verreydt - Ramelot (Ford Escort Gr.4)
10. Munster - Leyh (Porsche 911 3.0L)
11. F. Duval - Bourdeaud’hui (Skoda 130 Gr.A)
12. Timmers - Smets (Opel Ascona 400)
13. Gaban - J. André (Opel Kadett GTE Conrero)
14. Chavan - Fraikin (Porsche 911 2.0L)
15. Jacob - Reigner (Mazda RX7 Gr.B)
16. De Spa - Grogna (Ford Escort RS2000 MKI)
17. Pfauder - Pomb (Hol/Mercedes Benz 450 SLC)
18. J-M. Martin - Chaumont (Porsche 911 3.0L)
19. Bouvy - Legein (MGB GTS V8)
20. Sterckx - Elst (BMW 2002 Ti)
21. Van Bellingen - Custers (Opel Manta 400 Gr.B)
22. Maes - Vanderbeck (Ford Escort Gr.4)
23. Fumal - De Grave (Opel Kadett GTE)
24. Melse - Melse (Hol/Porsche 911 2.0L)
25. Kelders - Kerkhove (Porsche 911 2.0L)

21:37 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De Belgische wagen Gillet Vertigo

 

De Gillet Vertigo is een sportwagen en het enige model van de Belgische autoproducent Gillet.

In 1992 werd voor het eerst een prototype van de Gillet Vertigo aan het publiek getoond op het autosalon in Brussel. Het duurde nog twee jaar voor de productieversie klaar was. Het chassis werd gemaakt van carbonfiber met een honingraat-constructie, net zoals in de Formule 1. Het gewicht van het chassis bleef hierdoor op slechts 58 kg, het totale droog gewicht op ongeveer 750 kg.

De motor was een 2,0 L 4 cilinder Ford Cosworth van 220 pk. In 1998 werd deze vervangen door een Alfa Romeo 3 L V6 met een vermogen van 226 pk. Hoewel deze specificaties niet indrukwekkend klinken zorgen ze door het lage gewicht van de Vertigo voor een 0 tot 100 km/u sprint van slechts 4,4 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Een getunede wagen haalde zelfs een 0 tot 100 km/u tijd van 3,266 seconden en de Vertigo kwam hiermee in het Guinness Book of Records als snelst accelererende wegauto.

In 2000 werd begonnen met het ontwikkelen van een vernieuwd model en in 2002 werd de Vertigo Streiff voorgesteld op het autosalon van Brussel.

2001_gillet_vertigo_04_m
intro

2003_gillet_vertigo_streiff_07_m
 

Gillet%20Vertigo%20Streiff%20(4)

Gillet%20Vertigo%20Streiff%20(6)
Gillet%20Vertigo%20Streiff%20(11)

 

17:46 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

04-02-07

De Lotus Seven

De Lotus Seven (Caterham Seven) is een door Lotus geproduceerde auto.

De auto werd in 1957 geïntroduceerd. De auto bleek vrij snel een succes. De auto kon kant-en-klaar of als bouwpakket (kitcar) gekocht worden.

Toen Lotus stopte de auto te produceren bleek er zoveel vraag naar dat het bedrijf Caterham vroeg of ze de productie mocht overnemen. De auto wordt nog steeds verkocht als Seven, nu door Caterham.

Caterham is de enige officiële bouwer van de legendarische Lotus Seven. Alle productierechten zijn destijds door Lotus exclusief aan Caterham overgedragen. Er bestaan veel imitatie Sevens, maar zelfs na 50 jaar (2007) staat de Caterham eenzaam aan de top. De originele Caterham Super Seven is van een onovertroffen kwaliteit en niet minder belangrijk. De Caterham Super Seven is waardevast.

lotlog

0947981713

 

Lotus_fr_fade
 
car2004

060709clubnancy56xf

17:36 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

03-02-07

10e Rally de Monte Carlo Historique

De 10e Rally van Monte Carlo Historic werd gewonnen door de Belgen Alain lopes & Lambert Joseph dit op meer dan 300 deelnemers. Alvast gefeliciteerd.

( foto goudkleurige Porche nr 12)

112LOPES Alain
LAMBERT Joseph
Porsche 911 Carrera 2.7IV/41044------
243AIME Stéphanie
AIME Pascal
Autobianchi A112 AbarthIV/11062+ 18+ 18
39MORANI Pierre Guy
MORANI Didier
Porsche 911 T 2.4IV/41064+ 20+ 2
4230AGHEM Gianmaria
CUMINO Diego
Lancia Fulvia HF 1.6III/21210+ 166+ 146
521SKUTE Jan
ROED Stein
Volkswagen 1500

MCH-2007-012

DSC_0106

MCH7_0278

DSC_0164

DSC_0045

DSC_0067

 

21:27 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

02-02-07

De Morgan

Morgan Logo





Runabout (1913)

Historie

Morgan is de oudste nog puur Britse autoproducent. Het is bovendien een merk met een klassieke glans en een respectabele staat van dienst. De naam is vanouds verbonden met een producent die eerlijk handwerk en vakmanschap voorop stelt bij de ontwikkeling en de bouw van zijn modellen.

H.F.S. Morgan, de oprichter van het bedrijf, ontwierp zijn eerste creatie in 1909 en showde deze in 1910 tijdens de toenmalige Olympia Auto Show. Het was de eerste van een serie fameuze, sportieve driewielers. Morgan had het éénpersoons voertuig gebouwd in zijn garage in Malvern Link op basis van een ontwerp van sir John Black. Een jaar later kwam een tweezitsversie en die viel duidelijk in de smaak gezien een fors aantal orders, onder meer van het Londense warenhuis Harrods. De serieproductie kwam op gang en dat leidde tot de oprichting in 1912 van de Morgan Motor Company ltd. De fabriek was officieel een feit.
Met de driewielers timmerde Morgan in de beginjaren flink aan de weg. In 1913 schitterde de Runabout als snelste en betrouwbaarste lichte sportauto in wedstrijden en hillclimbs. Er is in die beginperiode van deze driewieler tevens een vierpersoonsversie gebouwd, die na de Eerste Wereldoorlog in behoorlijke aantallen is verkocht als Family Runabout.




Morgan 4/4 (1954)

Vierwieler

De eerste Morgan met vier wielen, de Four Four met een 1,0 liter viercilindermotor van 42 pk, werd getoond in 1936 tijdens autoshows in Londen en Parijs. De naam 'Four Four' staat voor vier wielen en vier cilinders. Het is de stamvader van de huidige modellen. De oervorm is in hoofdlijnen bewaard gebleven. De techniek is met de tijd meegegaan. De op gewichtsbesparing gerichte constructie van chassis en carrosserie is in al die jaren gehandhaafd en staat nog steeds garant voor zeer goede prestaties. De basis is een solide stalen chassis waaraan wielophanging, motor, aandrijflijn en de zo kenmerkende roadster-carrosserie zijn bevestigd. Deze carrosserie is het resultaat van puur vakwerk, zoals die alleen door ambachtelijke koetsenbouwers wordt beheerst. De plaatdelen, waarvan de meeste van aluminium, zijn bevestigd aan een skelet van essenhout.
In 1950 is de Plus 4 uitgebracht als opvolger van de Four Four. De viercilindermotor van 2,0 liter was afkomstig van Vanquard en leverde 68 pk. Peter Morgan, de zoon van de oprichter, won hiermee in de RAC-rally’s van 1951 en 1952. De flat nose radiator verdween in 1954 achter een bolle chromen grille, precies zoals bij de Morgans vandaag de dag nog steeds het geval is. Bovendien zorgde een 90 pk sterke Triumph TR2 motor voor flink hogere prestaties.




Morgan Plus 8 (1968)

V8

De eerste Plus 8 met een Rover V8-motor dateert van 1968. Vorig jaar is het 35-jarig jubileum van dit model luister bijgezet met een speciale 35th Anniversary uitvoering die in een gelimiteerd aantal is gebouwd, voorzien van de beproefde Rover V8 die nu 3,9 liter meet en 190 pk levert.
De jongste achtcilinder Morgan in het gamma is de in 2000 geïntroduceerde Aero 8. De auto heeft een opvallend gestroomlijnde carrosserie, waarvan de vorm is ontleend aan circuitgebruik. Daarnaast zorgt deze vorm voor een extreem lage luchtweerstand. De 4,4 litermotor stamt van BMW. Hij levert 330 pk.
Morgan houdt in de toekomst vast aan zijn weg van evolutie. De oervorm blijft bewaard en de productie met een flink aandeel handwerk en vakmanschap blijft de icoon van het merk.
Door het staken van de produktie van de Rover V8 motoren is er, halverwege 2004, ook een eind gekomen aan de Plus 8. De opvolger is er ook al: De Morgan Roadster voorzien van een Ford V6 motor.
roadster-dec
 
DSC_0367_tn 
 

aeromax%20front%20large


 


14:15 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |