04-03-07

Oldtimer in de kijker: de jaguar type E

De Jaguar E      

 

 

De Jaguar E-type of ook Jaguar XK-E is een model van autoconstructeur Jaguar Cars waarvan tussen 1961 en 1974 3 generaties gebouwd werden. De E-type betekende een revolutie in het ontwerp, de prestaties en de besturing van sportwagens. De prijs lag een stuk lager dan die van de concurrerende modellen waardoor de verkoop hoog lag. Op 14 jaar tijd werden meer dan 70.000 exemplaren verkocht. De Jaguar E-type staat op de eerste plaats in de Top sportwagens van de jaren 60 -lijst.

 

Series 1

De E-type Series I werd in Europa geïntroduceerd in maart 1961 op het autosalon van Genève en in de Verenigde Staten in april datzelfde jaar op het autosalon van New York. De auto was ontworpen als een 2-zitter GT coupe (FHC) en een 2-zitter cabriolt (OTS).

De Series 1 kreeg een 3,8 liter 6-in-lijnmotor die van de XK150S kwam. De eerste 500 exemplaren hadden een vlakke vloer en uitwendige motorkapsloten. Deze eerste exemplaren zijn daardoor unieker en dus waardevoller dan de latere. In 1964 werd de cilinderinhoud opgetrokken tot 4,2 liter. De Series 1 kreeg een topsnelheid van 241 km/u.

Alle E-types kregen onafhankelijke wielophanging en bekrachtigde schijfremmen op de 4 wielen, twee ongewone voorzienigen voor die tijd. De 3,8 l-versies hadden met leer beklede kuipstoelen, een centraal geplaatst instrumentenpaneel van aluminium, dat vanaf 1963 in vinyl en leder werd uitgevoerd, en een manuele 4-versnellingsbak zonder Synchromesh in de eerste versnelling.

De 4,2 l-versies hadden meer comfortabele stoelen, verbeterde remmen en elektronica en Synchromesh op de eerste versnelling. Verder voerde de 4,2 Jaguar 4.2 Litre E-type op het kofferembleem terwijl de 3,8 simpelweg Jaguar vermeldde.

In 1966 werd ook een 2+2 coupeversie toegevoegd. Deze had een verlengde wielbasis en kon verkregen worden met een automatische versnellingsbak.

 Low Drag Coupe

Vlak na de introductie van de E-type wilde men bij Jaguar weten of een auto gebouwd kon worden die meer in de stijl van de Jaguar D-type raceauto, waarvan de E-type was afgeleid, lag. Enkel het prototype werd in de zomer van 1962 afgewerkt. De auto werd een jaar later aan Jaguar-racepiloot Dick Protheroe verkocht. Daarna is hij in het bezit van vele verzamelaars geweest waarvan de privé-collectie van Viscount Cowdray geacht wordt de huidige te zijn.

De Low Drag Coupe werd als een coupe ontworpen met een koetswerk van aluminium en een stalen chassis. Daarop werd een gewijzigde versie van Jaguars 3,8 liter geïnstaleerd met experimentele cilinderkoppen die uit de Le Mans-racewagens afkomstig waren.

Lightweight E-type

In zekere zin was de Lightweight E-type een evolutie van de Low Drag Coupe. Ook deze auto maakte veel gebruik van aluminium maar bleef wel, op 1 exemplaar na, een cabriolet. Deze auto lag meer in de geest van de D-type waarvan hij is afgeleid dan de productie E-type.

De Lightweight E-type kreeg een aangepaste versie van de Jaguar 3,8 l die 300 pk leverde. Zeker 1 exemplaar kreeg ook brandstofinjectie. De modellen werden ingeschreven in verschillende autoraces maar behaalden geen overwinningen. Van 1963 tot 1964 werden 12 Lightweights gebouwd. Ze wogen 975 kg en haalden een topsnelheid van 274 km/u.

 Series 1 1/2

 E-Type Series 1 1/2 uit 1968.
E-Type Series 1 1/2 uit 1968.

Van 1967 tot 1968 werd een tussenserie met de niet-officiële naam 1 1/2 gebouwd als overgangsfase. Deze modellen hadden een grote gelijkenis met de Series 1 maar hadden op het einde niet meer de met glas bedekte koplampen en andere bedieningshendels. Geleidelijk werden uitrustingen van de op til staande Series 2 toegevoegd terwijl het koetswerk altijd dat van de Series 1 bleef. Bij Jaguar zelf vielen deze 1 1/2's gewoon onder de Series 1

Series 2

De Series II, van 1969 tot 1971 geproduceerd, kreeg koplampen zonder glasbedekking (de Series 1 had problemen met aandampen gekend), een rond de achterzijde geplooide achterbumper, verplaatste en grotere richtingaanwijzers, naar onder de bumper verplaatste achterlichten, verbeterde koeling met een groter radiatorrooster en verbeterde remmen. Ook het interieur werd hertekend. Er kwamen nieuwe bedieningshendels, meer confortabele stoelen en optioneel airco en stuurbekrachtiging. Ook de Series 2 was als FHC, OTS en 2+2 te verkrijgen.

 Series 3

De Series III, van 1971 tot 1974 gebouwd, kreeg de nieuwe Jaguar 5,3 liter V12 onder de motorkap, samen met verbeterde remmen en standaard stuurbekrachtiging. De FHC werd stopgezet en de Series 3 was enkel nog als OTS cabriolet en 2+2 coupe te verkrijgen. De OTS gebruikte daarbij ook het verlengde chassis van de 2+2. De Series 3 onderscheidde zich verder met een ander radiatorrooster, omrande wielkasten en V12 op het kofferembleem.

 

Red Jaguar E-Type Convertible Hire Car

 

Jaguar E tijdens de Ardenne Bleu Rally 2006

andenne bleu 030

 

Foto genomen bij de Gumball Rally 2005 te Calais

gumball race 030

 

verklfoto003 De Historic rally Ypres

 

 

 

18:58 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.