30-05-07

Oldtimer in de kijker De Aston Martin

Aston Martin

Aston Martin is een Engels automerk, thans in handen van een investeringsgroep rond David Richards. Het automerk is vooral bekend door de James Bond-films, waarin het hoofdpersonage veelal in dit automerk rondrijdt.

aston_martin%20logo

 
 

Ingenieur Robert Bamford en Lionel Martin begonnen in 1914 met de bouw van auto's nadat beide heren een jaar eerder samen besloten hadden om auto's van het merk Singer te gaan verkopen. De eerste auto was een op een Isotta Fraschinichassis gebouwde 1400 cc-racer. De naam Aston Martin ontstond door een overwinning van Lionel Martin op de "Aston Clinton Hillclimb" bij het plaatsje Aston Clinton. In de werkplaats aan Abingdon Road in Kensington werd in 1914 de eerste auto gebouwd.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog lag de productie bij Aston Martin stil. Na de oorlog werd Aston Martin nieuw leven ingeblazen door graaf Louis Zborowski. In 1920 stapte Bamford echter op, waarna Aston Martin in 1922 racewagens maakte voor deelname aan Grote prijs van Frankrijk. Daarnaast werden in Brooklands wereldsnelheids- en -duurrecords verbroken, maar productiemodellen zouden nog een paar op zich laten wachten.

In 1924 vertrok Lionel Martin en ging het merk failliet, waarna een aantal rijke investeerders onder de naam Renwick en Bertelli het merk overnamen. Onder leiding van Lord Charnwood werd "Aston Martin Motors" verhuisd naar Feltham. In 1927 werd een 10HP gepresenteerd. Het merk kende in deze tijd enkele successen in onder andere Le Mans en de Ultster. In 1931 werd het merk, na liquiditeitsproblemen, overgenomen door Lance Prideaux-Brune en R. Gordon Sutherland. Deze nieuwe eigenaren besloten om zich in 1936 te gaan concentreren op de productie van auto's die bedoeld waren voor de normale weg.

Na tijdens de Tweede Wereldoorlog een sluimerend bestaan te hebben gehad werd Aston Martin in 1947 overgenomen door Sir David Brown, een tractorfabrikant (David Brown Limited. Een jaar na de overname nam Brown het merk Lagonda over, en voegde dit merk juridisch en fysiek bij Aston Martin. In 1954 kocht Brown een locatie aan de Tickford Street in Newpord Pagnell en dat luidde met de DB1 uit het begin in van de inmiddels klassiek geworde serie auto's met de naam DB (de initialen van Dan Brown). Na de DB1 en DB2 werd in 1957 de raceauto DB3 geïntroduceerd.

De op een 3.7L motor aangedreven DB4 "Grand Touring" zorgde in 1958 voor een ommekeer in de geschiedenis van het merk waarbij besloten werd zich meer te specialiseren in auto's die voor de normale weg bedoeld waren. Een absoluut hoogtepunt was in 1964 het gebruik van de inmiddels wereldberoemde DB5 in de James Bondfilms Goldfinger en Thunderball (en later ook in de jaren '90 in de film Goldeneye. Na de DB6 volgden achtereenvolgens de DB6 (1965-1970) en de DBS en DBS V8 (1967-1972) die op het laatst Vantage genoemd werd.

Hoewel James Bond in 1969 nog de Aston Martin DBS bestuurde "On het Majesty's Secret Service" gaat het eigenlijk vanaf 1968 minder met Aston Martin, waarna het merk in 1972 overgenomen werd door Company Developments. Mede door toenemende milieu-eisen kwam het bedrijf wederom in de problemen en in 1975 werd het merk overgenomen door de Amerikaanse zakenmensen George Minden en Peter Sprague.

De nieuwe eigenaren vernieuwden de modellijn met de introductie van de V8 Vantage in 1977 en de cabriolet uitvoering van de Vantage die de naam Volante droeg. In 1980 kwam Aston Martin met de Bulldog, een prototype dat moest aantonen dat Aston Martin in staat was een "supercar" te bouwen. Dit prototype was een voorbode voor de Lagonda, een voor die tijd zeer futuristische wigvormige sedan. Vervolgens werd de onderneming tweemaal verkocht alvorens de algemeen directeurs Victor Gauntlett en Tim Healey het bedrijf in 1984 kochten.

Uiteindelijk werd Ford in 1987 75% eigenaar van Aston Martin. In 1993 kocht Ford de laatste aandelen van Victor Gauntlett en bracht het beroemde merk onder in haar Premier Automotive Group waar ook Volvo, LandRover en Jaguar ondergebracht zijn. Nadat Ford volledig eigenaar was geworden is er veel geld geïnvesteerd in het verbeteren van de productiefaciliteiten en het opvoeren van de productie. In 1994 werd een nieuwe fabriek aan de Banbury Road in Bloxham in gebruik genomen, gevolgd door een nieuwe Gaydonfabriek in 2003.

In datzelfde jaar rijdt James Bond (The Living Daylights) na een uitstapje naar Lotus in een Aston Martin. Dit keer mag Bond van zijn baas plaatsnemen in een Aston Martin V8 Vantage, die dan wel aan het einde van zijn levensduur is gekomen. De V8 wordt vervangen door de Virage. In 1992 werd een nieuwe Vantage aangekondigd die boven de Virage geplaatst werd. In het daarop volgende jaar werd de DB-lijn nieuw leven in geblazen met de introductie van de DB7 (1993-2003) als "instapmodel".

In 2003 kondigde het bedrijf terug te keren in de racerij met een nieuwe divisie onder de naam "Aston Martin Racing". Deze divisie is samen met het bedrijf Prodrive verantwoordelijk voor de onderwikkeling en productie van de DBR9. Dit is een auto van de GT-klasse en zal onder andere deel gaan nemen aan de 24 uur van Le Mans.

Dankzij de nieuwe impuls als gevolg van de overname van Ford maakt Aston Martin nu weer eigenzinnige auto's zoals de V8 Vantage (2005-nu), DB9 (2003-nu) en de Vanquish V12 (2001-nu) die James Bond in "Die Another Day" als "auto van de zaak" mocht gebruiken. Voor de toekomst (2007) staat de Rapide op stapel en dit zal de eerste vier-deurs Aston Martin worden sinds de Lagonda. Ook James Bond blijft zijn merk trouw. Hij gaat in de film "Casino Royale" (2006) aan de haal met een Aston Martin DBS, een extra snelle versie van de DB9.

In 2006 werd bekend gemaakt dat Aston Martin verkocht zal worden. De huidige directeur wil samen met Britse investeerders het merk kopen. Ook oud topman van Ford Jac Nasser heeft interesse in het merk. Ford verkoopt Aston-Martin om de aanhoudende verliezen goed te maken. Op 12 maart 2007 is bekend geworden dat Aston Martin verkocht is aan David Richards een oud Brits rallyrijder die het geld voor zijn aankoop, meer dan 700 miljoen euro, kreeg uit het oliestaatje Koeweit.

 

De Aston Martin Le Mans 1932

32_Aston_martin_LeMans_DV-06-AI_06
 
32_Aston_martin_LeMans_DV-06-AI_0INT-03

 

De Aston Martin 1939 type C speed model

39_Aston_martin_Type-C_Speed_Model_DV_05-Amelia_01

 

39_Aston_Type_C_SpeedMdl_Dv-06-BH_06

 

1952 De Aston Martin DB 2
52-AstonMrtn_DB2_DV-07-AIA_01

 

1953 De aston Martin DB 3s

53_Aston_Martin_DB3S_TV_05_Pbl_03

 

56_Aston_Martin_DB3S_Rdstr_DV-06_PBI_06

 

1956

56_Aston_Martin_DB3S_Rdstr_DV-06_PBI_08

 

Aston_martin_DB4-4_III_DV_05_PVGP_02

 

57_Aston_DB_MK_III_DV_05_Scars_0004

60_Aston_Martin_DB6-GT_DV_05_amelia_02

DB 4 zagato

aston_martin_db4_zagato-60_manu-01

 

De wagen van 007

austin_marton_v8_saloon_james_bond_la_05
 
2007 Aston Martin Vanguish S

 

AstonMartinVanguish_S_manu-07_017-1024

21:36 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.