29-11-07

Historic rally: De East African Safari Classic

 

logo

De rally starte op 25 november te Mombasa, Kenya en eindigt op 3 December.

60 deelnemers van over heel de wereld namen de start. Onder de deelnemers heel wat bekende namen zoals Stig Blomqvist, Ian Duncan, Bjorn Waldergard, Frederic Dor enz. maar ook enkele Belgische teams met als speerpunt Gerard marcy-Alain Lopes die het in de eerste etappes prachtig deden. (2 de plaats)

Bjorn Waldergard

Waldegard

 Waldegard2

Alexander Graham

AlexanderGraham

Stig Blomqvist

Blomqvist

Fréderic Dor

Dor

Onze Belgen Gerard Marcy- Alain Lopes die in de etappe van woensdag enige tijd verloren en zakten naar de vierde plaats.

Marcy

MartinHurst

 Sagoo

Savage
 

Freestone07EASR119
 

Provisional results for the top ten, Wednesday evening, 18:00

Pos Driver/Co-driver Vehicle Total penalty

1 Bjorn Waldegard/Mathias Waldegard Ford Escort Mk1 07h32m31s
2 Stig Blomqvist/Ana Goni Ford Escort Mk1 07h42m05s
3 Frederic Dor/Didier Breton Porsche 911 07h44m35s
4 Gerard Marcy/Alain Lopes Porsche 911 07h59m22s
5 Geoff Fielding/Preston Ayres Porsche 911 08h17m48s
6 John Lloyd/Adrian Cavenagh Datsun 240Z 08h19m46s
7 Steven Perez/Michael Stuart Datsun 260Z 08h29m10s
8 Jonathan Savage/Quentin Savage Datsun 260Z 08h30m03s
9 Paul Eric-Jarry/Craig Redelinghuys Porsche 911 08h31m43s
10 Geoff Bell/Steve Harris Datsun 180B 08h34m15s

Meer Info: www.eastafricansafarirally.com

23:29 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

27-11-07

24 nov. memorial Gilbert Staepelaere

Op zaterdag 24 november vond de 12 de memorial Gilbert Staepelaere plaats. Vanuit de startplaats St. Niklaas reden de meer dan 200 ingeschreven wagens over landelijke wegen naar Hulste. In deze rit komen zowel de piloot als de co-piloot aan hun trekken. Het gaat hier dan ook over diverse kaartlees technieken. Hieronder enkele sfeerbeelden.

2059412753_5b5b47532c

2059458217_fa82eaf19e

2060209922_0882d1f433

2061683005_e05643aec6

2060229924_0cbc528a0c

2062464334_6910a3508c

2061672783_b3071feb06

2060251110_3200aa196a

2060173784_909cbec36e

2060200024_5f2acb3255

2059378831_c2077c47ba
Bron foto's : off site Gilbert staepelaere Memorial

18:19 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

25-11-07

Verzamel objecten: Rallyplaten

Rennen

De rallyplaat heeft voor elke deelnemer aan een rally een emotionele waarde. Toch zijn er verzamelaars die er in slagen om rallyplaten van over heel de wereld bij elkaar te sprokkelen. Soms ziet men ze nog hangen in een of andere oude garage.

Dscn14

sp4

TDF75
YPRESLiegeSofiaLiege62

Tulipen59


Paturel-Luino57

Collection

AG@005

BADGE

C_Alpes63

PatMossLRL58

CDA0004

100_0886

Decalco1967%20



 

100_0842

Marathon-1965

badge 003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

%20Collection%20plaques

19:32 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22-11-07

Oldtimers in de kijker: De BMW 's

 

imagesCA1B96NX

De BMW 328 is een sportwagen, door BMW gemaakt tussen 1936 en 1940. Het ontwerp is bedacht en uitgevoerd door Fritz Fiedler. Het model won veel wedstrijden in die tijd, waaronder de Mille Miglia van 1940 en ook de RAC Rally in 1939. Bij de 24 uur van Le Mans van 1939 kwam hij als 5e over de streep en won in zijn klasse.


bmw_328

bmw_328_weiss

bmw_cabrio
 

bmw_ennstal
 

De introductie van de BMW 501 was een sensatie. Niemand had verwacht dat BMW zo kort na de oorlog al weer met een auto op de markt zou verschijnen en dan nog wel met een luxe limousine met een zescilinder motor. De BMW 501 had een prachtige carrosserie en werd vanwege zijn golvende lijnen al spoedig 'Barockengel' genoemd. Kosten noch moeite werden bij de bouw van de 501 gespaard. Er werden echter maar weinig exemplaren verkocht en de fabriek ging er bijna aan failliet. De cabrio is zeer zeldzaam.

bmw_501

bmw_503_1

 Van het model BMW 507 werden slechts 252 exemplaren geproduceerd, meestal met de hand vervaardigd en speciaal afgestemd op de wensen van de koper.

bmw_507_rot

 

bmw_600

 

bmw_700_coupe

De 2002

In 1968 volgde nog de sportievere 2002 met een 100 pk tweeliter motor en
een top van 170 km/u. Toen de productie daarvan in 1975 stopte, waren er
339.092 van geproduceerd. Dit model was de winstmaker van de 02-serie.
De snelste versie van de 2002 werd in 1973 op de markt gebracht: de 2002 turbo
met 170 pk, de eerste Duitse seriewagen die standaard met een turbo was
uitgerust. De topsnelheid bedroeg 210 km/u en was gedurende tien maanden
alleen in wit en zilver leverbaar.

 

134_3473_bmw_2002ti_1975_800x600

stauber_IMG_2772

Bron foto's Wolfgang Simlinger

20:57 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

18-11-07

Historicrally:La Coppa Milano-Sanremo

 

 marchio

Reeds in april 1906 werd de eerste rally verreden tussen, Milaan en Sanremo. De winnaar  Tamagni in een Marchand.

1906

Tijdens de oorlogsjaren werd de rally niet verreden maar kort na de tweede wereld oorlog  werd de race hervat.

marchio_1948

 

ospedaletti_perla52

Nog steeds vind rally de rally plaats. Het spreekt vanzelf dat het Milanese automerk "Alfa Romeo" goed vertegenwoordigd is.

Milanosanremo2006

DSC_0151


 

28_r      40_r

 

 

 

 

 

 

1129106946milanosanremo2006_14

1129106946milanosanremo2006_06

1129106946milanosanremo2006_02

1129106946milanosanremo2006_08

img08pop

img12

img01

4

ico_cartello

18:26 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

14-11-07

Oldtimer in de kijker: De NSU

 

 

nsu

NSU ontstond in 1873 als een breimachinefabriek. Omstreeks de eeuwwisseling werden de eerste NSU motors en auto’s gebouwd. In de jaren vijftig was NSU de grootste constructeur ter wereld van motoren.

NSU_prinz_04

1970_NSU_1200_TTS_orange

 MotTTSIng03a

gross-st02

De NSU sport -prinz

1267_nsu_sport_prinz_1967
 

nsu_side_gas-thumb

 Nsu-wankel-spider-1

 

NSU waagt in 1967 een moedige stap door met de opmerkelijke Ro80 te komen. De letters Ro staan voor rotatie, een verwijzing naar de bijzondere techniek.

De Ro80 heeft als eerste serieproductiemodel ter wereld een tweeschijfs wankelmotor met 1.000 cc kamervolume in het vooronder, die 115 pk levert. Het is de bedoeling om deze motor later ook aan Citroën te leveren voor een speciaal daarvoor te ontwikkelen model (de GS Birotor).
De Ro80 is het laatste model dat onder de naam NSU verkocht wordt. Tussen 1967 en 1977 worden 37.398 exemplaren gebouwd.

18:32 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

11-11-07

10-11 nov- De 7 de Hemicuda Rally

 

affichehemicuda

Mooi startveld te Koekelaere voor de 7e Hemicuda Rally
108 deelnemers zijn op zaterdag de administratieve- en technische controle gepasseerd. Iedereen was er het na de verkenningen over eens dat het een enorm glad, “tricky” en rijk gevarieerd parcours is. Benieuwd wat dit zal geven op wedstrijdsnelheid. Gordon Cameron (Austin Mini Cooper) was de eerste die over het podium in de hangar van Bouwmaterialen Willaert kwam. De Historics starten inderdaad vóór hun moderne broertjes. Hier een favoriet vooropstellen is niet vanzelfsprekend.

Hemicuda
Dirk Deveux met de ford Escort MK II won de eerste KP bij de historic's.

TVB_MG_2072

TVB_MG_2065

 

TVB_MG_2062

TVB_MG_2063

TVB_MG_2064

TVB_MG_2066

TVB_MG_2068

 

TVB_MG_2060

TVB_MG_2059

HISTORIC
Dirk Deveux reed van start tot finish aan de leiding en was dan ook de verdiende winnaar van de Historic Hemicuda rally 2007. Lode De Keyser nam trapje 2 op het podium in beslag met een achterstand van 59 seconden. De derde plaats was voor de Opel Ascona van Verschueren. De enige Engelse piloot die het tot het einde heeft uitgehouden is Gordon Cameron met zijn Austin Mini Cooper S.

Bron: off.site Hemicuda

20:20 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

07-11-07

Oldtimer in de kijker: de Trabant

De Trabant  50 ste verjaardag

Toen het eerste exemplaar in 1957 van de band rolde, beschouwde de Oost-Duitse regering het als een bewijs dat de DDR meeging in de technologische vooruitgang. Deze maand is het precies 50 jaar geleden dat de eerste Trabant werd geproduceerd. In het Saksische Zwickau, waar de wagentjes in de 'Volkseigenes Betrieb' Sachsenring werden gemaakt, wordt dat groots gevierd.

De Trabant werd aangedreven door een luchtgekoelde tweecilinder tweetakt-motor van 600 cc inhoud. Hij klonk hierdoor als een brommer, die bovendien stevig rookte. De carrosserie was vervaardigd uit Duroplast, een kunststof gebakken van katoenvezels gedrenkt in phenolhars. Dit vanwege een staaltekort door een embargo uit het Westen, en een overschot aan katoenvezels uit Rusland.

Hoewel er door de jaren heen wel wat verbeteringen werden aangebracht zoals een sterkere motor, een grotere tank en een 12 volt elektrisch systeem, verschilde de auto toen de Trabant-fabrieken op 1 april 1991 definitief hun poorten sloten, niet veel van de eerste exemplaren uit de jaren vijftig. Van concurrentie was in de DDR geen sprake dus de partijleiding zag de noodzaak tot innovatie niet in. Vraag naar de wagens was er toch wel. In de jaren zeventig was de wachttijd 10 jaar, in de jaren tachtig liep dat zelfs op naar 13 jaar.

De Trabant werd in het Westen het symbool van het onvermogen van socialistische landen om goedkope en goede consumptiegoederen te produceren. In Oost-Duitsland werd de Trabi een felbegeerde, trouwe kameraad en symbool voor soberheid en vooruitgang met kleine stapjes. Trabants bleken onverslijtbaar en enig alternatief voor de betrekkelijk korte afstanden die gewone DDR-burgers op vakantie konden afleggen.

Na de Wende deden de DDR-burgers hun Trabant massaal van de hand, terwijl in het Westen door verzamelaars veel geld werd betaald voor het historische autootje. In 33 jaar werden er 3.096.099 exemplaren van de kunststof kameraad geproduceerd. Tijdens het vijftigste verjaardagsfeest, het komend weekend in Zwickau, verwacht de organisatie tienduizenden liefhebbers

De Fabriek te Zwickau

10a                               17a 

trabant85

P70folderw   

trabant3



_42600469_colin_maclean_416

A040707_FDV_P6280065_V

 

 

 

 

 

 

 

_42601055_peter_burnage_416

_42602137_bernie_kaval_416

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trabant-met-daktent-traban  trabant-601limww

beerta0003

trabant33

 

 

 

 

 

 

trabant36

blog_trabant_custom_070620

trabant2

trabant23

_42603377_trabantbulgaria

23:29 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

04-11-07

De rally: Carrera Panamerika 2007

mapa_ruta
Deze Mexikaanse stratenrace werd van 26 oktober tot en met 1 november verreden.

De wedstrijd werd het eerst in de jaren '50 gereden. Het traject bedraagt meer dan 3000 km. Dit jaar stond er één Belgisch team aan de start. (Paul Libens en Bob Van Bael) met een Facel Vega. Zij kwamen uit in de Sport Major klasse en behaalden een schitterende 4de plaats in hun reeks en 45 algemeen.

De wedstrijdt werd gewonnen door het Franse duo Pierre Thoisy- Frederic Stoesser met een Studebaker.

carrera

09

10


11

12


212

25


27

29


28

21


07

26

18

21:38 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

02-11-07

Oldtimer in de kijker: De Opel kadett B Rally

 

images


   De Opel Kadett B Rally

Tijdens de tweede helft van de jaren 60 wilde Opel met zijn nogal saaie imago de sportive tour op. Er kwam de comodore GS, een record sprint De Opel Gt, en de Opel kadett Rally.

De eerste versie was de kiemen Kadett coupé( 1966 )

330e3c1d06dfb50af4050d3c7ba39241

 kadett-b

Ruim 2 jaar later werd die afgelost door de gewone coupé. Deze wagen moest er sportief uit zien. Zo kreeg de wagen dubele strepen op de flank een zwarte motorkap, speciale velgen en 2 breedstralers boven de voorbumper.

 

opkadb-tota

Opel_Kadett_B_1

Natuurlijk moest de wagen er niet alleen sportief uit zien, maar ook sportief presteren. darvoor werd de 11oo motor wat aangepast: er kwam een carburator bij, de compressie werd verhoogd en er kwam een speciale uitlaat onder. ( top snelheid 145 /uur)

nasenius1970suecia

Maar dat was voor de echte rally liefhebber niet krachtig genoeg en later werd de 1897 motor gebruikt die een vermogen had van 90 PK. ( top snelheid 165 /uur)

Rusrallye6902

bwc39

 

DSC_8849

 


7_SOPT_05_thb_0079

nro85

Kadett_B_Coupe_Rallye_c

showpic

opel kadett b 005kopieklein

22:06 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |