24-02-08

Oldtimer in de kijker: De Citroên Maserati

De Citroên Maserati

144117

De Citroën SM was het topmodel van de Franse firma Citroën in de jaren zeventig. SM staat voor Sa Majesté, wat hare majesteit betekent. In 1961 ging bij Citroën 'Project S' van start, met als doel op basis van de DS een luxe auto met revolutionaire prestaties zoals een topsnelheid van meer dan 180 km/h en ver doorgevoerde technische verfijningen te ontwikkelen. De eerste contacten met het Italiaanse Maserati, voor de ontwikkelingen van een nieuw motorblok, volgde twee jaar later. In 1968 nam Citroën de Italiaanse firma over, met als doel de krachtige V8-motor van Maserati te gebruiken voor de SM.

Op de Autosalon van Genève in maart 1970 kon het publiek eindelijk kennismaken met het nieuwe vlaggenschip van Citroën. Toen de auto in augustus dat jaar bij de Franse dealers stond, was het daar een drukte van jewelste.

De SM werd ontworpen door het hoofd van de designafdeling van Citroën, Robert Opron. Kenmerkend voor deze auto waren de koplampen welke meedraaiden met de voorwielen, de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (DIRAVI) en het ovale stuurwiel, dat uitgevoerd was met slechts één spaak. De Maserati-motor was een V6 in 2.7 of 3.0 liter uitvoering, met drie dubbele Weber-carburateurs of een Bosch D-Jetronic injectiesysteem. De 3.0 liter-uitvoering werd gemaakt voor de Amerikaanse markt, waarvoor men ook begonnen was de handgeschakelde vijfversnellingsbak te vervangen door een drietrapsautomaat. De topsnelheid lag op 228 km/uur. Zoals gebruikelijk had de SM ook voorwielaandrijving, en was de versnellingsbak voor de motor geplaatst.

De DIRAVI-besturing werd gekenmerkt door een automatische terugloop (als men het stuur losliet, draaide dit terug in de rechtuitstand). Dit effect werd bekrachtigd zodat vanaf 65 km/u het stuurwiel merkbaar zwaarder draaide, en bij hogere snelheid de auto een goede rechtuit stabiliteit vertoonde. Ook was de besturing uiterst direct; tussen de maximale uitslag naar links en rechts zaten slechts twee omwentelingen.

Uiteraard waren ook deze voertuigen voorzien van het zo kenmerkende hydropneumatische veersysteem met een constante wagenhoogte en een lastafhankelijke remdruk.

In 1975 viel het doek voor deze bijzondere automobiel, nadat er een kleine 13.000 van waren geproduceerd, waarvan een aantal bij Ligier. De hoofdoorzaak van het einde van de SM was de oliecrisis maar ook de complexiteit van de auto zal er aan hebben bijgedragen. Van al die auto's zijn er slechts 98 officieel in Nederland verkocht, tegen een vanafprijs van toentertijd Fl. 36.900,00 (€ 16.745,00). En van al die Nederlandse bezitters was Johan Cruijff zonder twijfel de bekendste, al weten maar weinigen dat die auto door Citroën aan hem werd geleased. Later heeft hij een eigen Citroën SM gekocht. De eerste Citroën SM van Cruijff is tegenwoordig nog vaak te bewonderen op diverse evenementen.

10-10-2006-4716

Productieaantallen

JaarProductie
1970868
19714988
19724036
19732619
1974294
1975115
__
totaal12.920

 

cafa_12

citroen-sm-g

1267_citroen_sm_01_sb

p17

baier_citroen(2)

assinie_1132263404_sm_bandama_73_2compss

AoQ==

citroen_sm

10:10 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.