28-02-08

weekendtip 2: Antwerp Classic Salon

Tijdens het weekend heeft de oldtimerbeurs Antwerp Classic Salon plaats. De organisator is dezelfde als de Duitse beurs Tecno Classica die doorgaat te Essen. Er zijn meer dan 300 exposanten ingeschreven. Dus zeker de moeite om een bezoek te brengen.

Antwerp+Classic+Salon+2008_500_700

20:51 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

26-02-08

weekend tip: historic - carto des routes du nord

entetehistocarto

Zaterdag 1 maart is Armentieres de place to be. Armentieres ligt dicht bij de Belgische grens. Naast de gewone rally (ook met schitterend deelnemersveld)onder andere met onze Polle is er ook een Historic Rally met heel wat Belgische deelnemers. Buiten deze wedstrijd is heeft op zaterdag de 4 de historic rallye du Nord plaats. Het deelnemersveld is gewoonweg indrukwekkend. 220 wagens zijn er ingeschreven voor de dag etappe en 45 voor de nacht etappe.

Verdere info zie de site:http://www.lesroutesdunord.com/histocarto.htm

De timing: om 12.30 u komen de wagen toe te wormhout.

01/03/08
- 7H15-8H45 : mise en parc  controle administratif et distribution du raod book
- 8H50 : brieffing
- 9H00 : depart 1ere voiture      
- 9H15 : 1ere voiture boucle A a FLEURBAIX   CP
- 10H00 : 1ere voiture a VIEUX  BERQUIN arret 15 mn
- 11H15 : 1ere voiture a Sainte Marie Capelle (aux petit bruxelles) arret 15 mn
- 12H30 : 1ere voiture  a WORMHOUT restaurant le HOFFLAND  arrret  1H30
- 14H00 1ere voiture boucle retour
- 15H00 1ere voiture a Sainte Marie Capelle  arret 15mn
- 16H15 1ere voiture a Vieux Berquin arret 15mn
- 17H30 1ere voiture a Armentieres
- 18H30 Remise des coupes
- 19H00 1ere voiture boucle de nuit
- 20H15 1ere voiture

19:27 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

24-02-08

Oldtimer in de kijker: De Citroên Maserati

De Citroên Maserati

144117

De Citroën SM was het topmodel van de Franse firma Citroën in de jaren zeventig. SM staat voor Sa Majesté, wat hare majesteit betekent. In 1961 ging bij Citroën 'Project S' van start, met als doel op basis van de DS een luxe auto met revolutionaire prestaties zoals een topsnelheid van meer dan 180 km/h en ver doorgevoerde technische verfijningen te ontwikkelen. De eerste contacten met het Italiaanse Maserati, voor de ontwikkelingen van een nieuw motorblok, volgde twee jaar later. In 1968 nam Citroën de Italiaanse firma over, met als doel de krachtige V8-motor van Maserati te gebruiken voor de SM.

Op de Autosalon van Genève in maart 1970 kon het publiek eindelijk kennismaken met het nieuwe vlaggenschip van Citroën. Toen de auto in augustus dat jaar bij de Franse dealers stond, was het daar een drukte van jewelste.

De SM werd ontworpen door het hoofd van de designafdeling van Citroën, Robert Opron. Kenmerkend voor deze auto waren de koplampen welke meedraaiden met de voorwielen, de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (DIRAVI) en het ovale stuurwiel, dat uitgevoerd was met slechts één spaak. De Maserati-motor was een V6 in 2.7 of 3.0 liter uitvoering, met drie dubbele Weber-carburateurs of een Bosch D-Jetronic injectiesysteem. De 3.0 liter-uitvoering werd gemaakt voor de Amerikaanse markt, waarvoor men ook begonnen was de handgeschakelde vijfversnellingsbak te vervangen door een drietrapsautomaat. De topsnelheid lag op 228 km/uur. Zoals gebruikelijk had de SM ook voorwielaandrijving, en was de versnellingsbak voor de motor geplaatst.

De DIRAVI-besturing werd gekenmerkt door een automatische terugloop (als men het stuur losliet, draaide dit terug in de rechtuitstand). Dit effect werd bekrachtigd zodat vanaf 65 km/u het stuurwiel merkbaar zwaarder draaide, en bij hogere snelheid de auto een goede rechtuit stabiliteit vertoonde. Ook was de besturing uiterst direct; tussen de maximale uitslag naar links en rechts zaten slechts twee omwentelingen.

Uiteraard waren ook deze voertuigen voorzien van het zo kenmerkende hydropneumatische veersysteem met een constante wagenhoogte en een lastafhankelijke remdruk.

In 1975 viel het doek voor deze bijzondere automobiel, nadat er een kleine 13.000 van waren geproduceerd, waarvan een aantal bij Ligier. De hoofdoorzaak van het einde van de SM was de oliecrisis maar ook de complexiteit van de auto zal er aan hebben bijgedragen. Van al die auto's zijn er slechts 98 officieel in Nederland verkocht, tegen een vanafprijs van toentertijd Fl. 36.900,00 (€ 16.745,00). En van al die Nederlandse bezitters was Johan Cruijff zonder twijfel de bekendste, al weten maar weinigen dat die auto door Citroën aan hem werd geleased. Later heeft hij een eigen Citroën SM gekocht. De eerste Citroën SM van Cruijff is tegenwoordig nog vaak te bewonderen op diverse evenementen.

10-10-2006-4716

Productieaantallen

JaarProductie
1970868
19714988
19724036
19732619
1974294
1975115
__
totaal12.920

 

cafa_12

citroen-sm-g

1267_citroen_sm_01_sb

p17

baier_citroen(2)

assinie_1132263404_sm_bandama_73_2compss

AoQ==

citroen_sm

10:10 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

20.000 bezoekers

Vanavond mocht de blog Furnes Historic Cars zijn 20.000 ste bezoeker ontvangen.

furnes historic car

 

00:06 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-02-08

nog even nagenieten


Nog even nagenieten van de mooie foto's genomen tijdens de Legend boucles De Spa 2008.

Dank aan de fotografen

Boucles%20de%20Spa%202008%20445_

Boucles%20de%20Spa%202008%20455_

LBSpa%203

LBSpa%202

LBSpa%201

Boucles%20de%20Spa%202008%20416_

Boucles%20de%20Spa%202008%20384_

BD_2

20:28 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-02-08

Uitslag: legend Boucles De spa

 

Patrick Snijers op Nummer één.

large_300083

Pierre Delettre kon moeilijk van een meer symbolische winnaar dromen om zijn vijftigste editie van de Boucles de Spa te vieren. Niemand minder dan Patrick Snijers behaalde in en om Spa zijn zevende succes in de rally. In zijn stijl van weleer heeft de zevenvoudig Belgisch rallykampioen in een Ford Escort Gr. 4, een zevende succes in Spa aan zijn erelijst toegevoegd, 27 jaar na zijn eerste succes.
“De wagen was zelfs iets beter dan weleer”, lachte de jonge vijftiger na de finish. “Ik ben zeer tevreden en dit is een prachtige manier om het seizoen aan te vangen. Het was waanzinnig om nog eens voor zoveel volk te rijden, net zoals in de goede oude tijd. Het publiek heeft hier evenveel van genoten als ik, denk ik.”
Auteur van 8 snelste tijden op 17 in het gezelschap van zijn vriend en sponsor Wim Soenens, heeft de lange deze zege niet gestolen. Hij had op het einde maar liefst 166 punten over op de nummer twee, of iets van een 2 minuten. “Voor mij mogen ze het gemiddelde nog hoger leggen, of zelfs schrappen”, grapt de winnaar. “Ik heb de voorbije zes zeges met zes verschillende wagens behaald – de laatste maal in 1995 met een Escort Cosworth - en nu win ik met de wagen waarmee ik mijn eerste successen behaald heb. De wagen was super en de BDA krachtbron met 230 paarden was prima door Paul Lietaer afgesteld.”
Is Patrick vandaag nog even snel als toen? “Wat wil je dat ik zeg? Misschien enkel wat minder gek…”
Enkele vroege opgaven hebben de weg voor Snijers wel enigszins geëffend. Onder hen de leiders van het eerste uur, Freddy Loix en JP Van de Wauwer. De ex-WK-rijder maakte zijn debuut bij de historics, met een achterwielaangedreven Kadett GTE, maar moest na 5 proeven met een stukke gaskabel opgeven, terwijl ‘Vande’ de koppakdichting van zijn Lancia het zag begeven. Maar Fast Freddy was laaiend over de rally. “Ik heb genoten, die dingen remmen echt niet en ik heb hier meer gezweet dan het voorbije seizoen bijeen gerekend…”
De winnaar van afgelopen jaar, Marc Duez, in het gezelschap van Willy Lux en een Audi Quattro uit 1983, kon gezien de droge omstandigheden geen vuist tegen de oppositie maken. Bovendien was zijn handicap door de vierwielaandrijving en de turbo nog eens extra groot. Wel onderstreepte ‘Duze’ zijn meesterschap met drie besttijden, waaronder twee op de Clémentine. “De oude tante werd wat moe op het einde en ik heb geen risico’s willen nemen”, grapte de immer goedlachse Duez. Zonder een stukke voorruit, tengevolge van een openklappende motorkap en de bijhorende 200 strafpunten, was een podium zeker mogelijk geweest. Nu werd hij ‘slechts’ zesde.
Vier Opel-piloten streden lange tijd voor dat podium, met name Pascal Gaban, Marc Timmers, Bruno Thiry en Raymond Horgnies, die met een stukke versnellingsbak moest opgeven. Timmers kreeg met een defecte koppeling af te rekenen en zo kon Pascal Gaban, in zijn Kadett, de Ascona 400 naar de derde plaats verwijzen. Eerst, tweede en derde, dat is de eindrangschikking van Timmers de afgelopen drie edities, een applaus waard!
Bruno Thiry diende, gezien de staat van zijn overbrenging, naar het einde toe de rol wat te lossen en werd vierde, net voor een verrassende Daniel Reuter, met een Porsche, die voor de Clémentine nog uitzicht op het podium had. Reuter heeft weliswaar een indrukwekkend palmares in regelmatigheidproeven opgebouwd.
Delhez, Jupsin, Kelders redden de eer van het Porsche Martini Racing team, na de vroege opgaven van de vedetten François Delecour (overbrenging in RT3) en Markku Alen (carterbescherming na de eerste Clémentine). De Fin wenste de mooie Porsche niet in gevaar te brengen en stopte er dan maar mee. Debaty van zijn kant vervolledigde de Top-10. Net erbuiten vinden we de indrukwekkende François De Spa in zijn Mini Cooper. Zonder een probleem in de eerste RT was een tweede plek zelfs mogelijk geweest. Nog in die eerste proef verloor de meester van de drift en publiekslieveling Steve Vanbellingen 300 punten met een defect aan de remmen en zo was ook voor hem de top-10 een verloren zaak. Maar er waren in Spa vooral lachende gezichten. Echte circuitrijders als Chouvel en Horion zweerden na de race zelfs niets anders dan rally meer te willen doen…
Ook Frédéric Bouvy, teruggefloten na twee snelheidsovertredingen, Maxime Soulet, winnaar van zijn klasse in zijn rallydebuut, Stéphane Henrard in zijn kleine Austin Frogeye of François Duval, 14de met de Toyota onderstreepten allemaal welk fantastisch evenement ze beleefd hadden.
Pierre Delettre was dan ook moe en voldaan: “Dit was er één om in te kaderen, een prachtige organisatie, met dank aan de honderden vrijwilligers, geen incidenten en de politie van Aywaille heeft nooit zoveel volk op de Redoute gezien, zelfs niet tijdens Liège-Bastogne-Liège!”
Na dit succes kijken we al reikhalzend naar de editie 2009 uit. “We hadden 228 team aan de start en volgend seizoen mikken we op 250, met daarbij nog wat aardige verrassingen en enkele nieuwigheden, maar daarover volgt binnenkort meer nieuws.”
Naast de Legend zorgde ook de Classic voor een goed deel van het spektakel. Na een echte regelmatigheidproef, met een gemiddelde van overal 50 km/u, en vier wissels vooraan het klassement (met Malherbe en Verhelle), won Grégory Penders in zijn Alfa Romeo Bertone uit 1967 met zestiende van een punt op de Porsche 914 uit 1971 van de man uit de regio Joseph Paisse.

Einduitslag Legend. 1. Snijers-Soenens (Ford Escort) 45.81; 2. Gaban-André (Opel Kadett GTE) op 166.29 ; 3. Timmers-Robert (Opel Ascona 400) op 195.88 ; 4. Thiry-Jamoul (Opel Kadett GTE) op 198.31 ; 5. Reuter-Vandevorst (Porsche 914) op 220.19; 6. Duez-Lux (Audi Quattro) op 245.69; 7. Delhez-Collard (Ford Escort) op 253.87 ; 8. Jupsin-Jupsin (Opel Manta) op 294.45; 9. Kelders-Kerkhove (Porsche 911) op 380.11 ; 10. Debaty-Quehen (Ford Sierra Cosworth) op 417.44 ; 11. De Spa-Grogna (Mini Cooper) op 435.23 ; 12. Van Heurck-Van Heurck (Austin Healey) op 453.17 ; 13. Fumal-De Grave (Opel Kadett GTE) op 462.41 ; 14. F. Duval-Bourdeaud’hui (Toyota Corolla 16S) op 471.95 ; 15. Fagot-Rocour (Ford Escort) op 485.73

web

 

22:36 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

14-02-08

weekend tip: legend Boucles De Spa

compobsl_01
affiche

Zaterdag start tweede Legend Boucles de Spa

Zaterdag worden in en rond Spa voor de tweede keer de Legend Boucles de Spa georganiseerd. Een rally voor oldtimers, die na een eerste geslaagde editie vorig jaar de aandacht kreeg van quasi alle grote namen uit de Belgische autosport.

Hoezo, het gaat slecht met de Belgische rallysport? Niet in Spa. Terwijl organisatoren van moderne rally's zich in zeven bochten wringen om een ietwat degelijk startveld bijeen te harken, lijkt Pierre Delettre voor zijn historic -wedstrijd iedereen warm te krijgen. Bijna 180 teams tekenen present. Thierry Boutsen, Guy Colsoul, Marc Duez, François Duval, Stéphane Henrard, Patrick Snijers: allemaal staan ze aan de start.

,,We zijn teruggekeerd naar de roots van de rallysport'', aldus Delettre, die in 2004 voor het laatst een moderne versie van de Boucles de Spa organiseerde. ,,Sfeer, racen voor de fun, daar draait het om. Dat verklaart ons succes. En het is een pak goedkoper dan een gewone rally.''

Goedkoper, maar ten koste van de veiligheid werd gezegd na de editie van vorig jaar. Omdat Delettre zijn wedstrijd als regelmatigheidsrit had ingeschreven, hoefde bijvoorbeeld winnaar Marc Timmers geen helm te dragen en had zijn BMW geen rolkooi.

Die Classic -categorie is er ook dit jaar nog bij, maar de gemiddelde snelheid op de afgesloten Regularity Tests wordt er beperkt tot 50 kilometer per uur. Voor zij die een gemiddelde van 70 per uur willen aanhouden - de snelheid die Delettre prefereert - moest de Performer -klasse in het leven worden geroepen. Anders riskeerde Delettre de zegen van automobielbond RACB kwijt te spelen. ,,Die rijders moeten het doen mét helm, mét rolkooi en mét licentie'', aldus een wat ontstemde organisator, die voor het ministerie van Binnenlandse Zaken nu ook een volledig veiligheidsplan moest opstellen, toeschouwerszones en stewards incluis.

Die strikte maatregelen hebben een aantal rijders - onder wie Dakar-specialist Stéphane Henrard - doen uitwijken naar de tragere Classic-categorie, zodat er in Performance minder dan 40 auto's starten. Bij die rijders wel alle grote namen: Snijers, Colsoul, Duval, maar ook Thierry Boutsen, die zichzelf - acht jaar na zijn laatste wedstrijd - een cadeau voor zijn vijftigste verjaardag wil geven. Boubou zal in Spa een Porsche uit 1966 besturen.

Spektakel in de sneeuw?

Hoe ouder je wagen, hoe hoger je kansen op de zege. In de Legend Boucles wordt de rangschikking immers niet volgens de chrono's, wel volgens strafpunten opgesteld. Voor iedere Regularity Test wordt er een bepaalde richttijd vastgelegd, iedere afwijking van die tijd kost de deelnemer strafpunten (één punt per seconde te traag, twee per seconde te snel). Het totaal aantal strafpunten wordt dan vermenigvuldigd met een coëfficiënt die gelijk is aan het bouwjaar van de wagen.

Voorbeeldje: indien Boutsen 100 strafpunten oploopt, dan houdt hij daar wegens de leeftijd van zijn Porsche maar 66 van over (100 x 0,66), Guy Colsoul (Opel Manta uit 1984) moet het in hetzelfde geval met 84 (100 x 0,84) eenheden stellen.

Niet dat de rallyfans zich veel van de rangschikking zullen aantrekken. Die komen vooral om de spectaculaire schuivers van de historische rallybolides te bewonderen, zeker als de weergoden net zoals vorig jaar sneeuw reserveren voor de Ardense wegen.

bron : het Nieuwsblad. - Gert Vermersch

21:27 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-02-08

Oldtimer beurs te Parijs

Van 9 tot en met 18 februari gaat te Parijs de oldtimerbeurs Rétromobille door. Je vind er werkelijk van alles maar de nadruk ligt natuurlijk bij de Franse wagens.

Foto's Thomas Morliere

retromobile-2008-76

retromobile-2008-19

retromobile-2008-25

retromobile-2008-14

retromobile-2008-33

retromobile-2008-28

retromobile-2008-34

retromobile-2008-37

retromobile-2008-74

retromobile-2008-55

19:23 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

09-02-08

Oldtimers in de kunst :muurschilderijen

oldtimer_koetshuis_5

 

Govert Muijs staat bekend als een veelzijdig kunstenaar die veel decors voor het theater en voor de filmwereld heeft ontworpen. De laatste 17 jaar heeft hij zich vooral gespecialiseerd in wandschilderingen. De afgelopen 8 jaar heeft Govert zijn tanden gezet in het schilderen van klassieke automobielen. De kunstenaar verklaart zijn voorliefde voor oldtimers als volgt: "een jongensdroom die nog in vervulling moet gaan". Waarschijnlijk heeft het feit dat zijn vader in de autohandel zat ook een rol gespeeld in het ontwikkelen van een besef voor de schoonheid van oldtimers.

oldtimer_rally_364

 

oldtimer_koetshuis_3_364

 

 

 

 

 

 

 

 

 

oldtimer_koetshuis_2

oldtimer_celtic_car_364

oldtimer_celtic_car_364_4

 

 

 

 

 

 

 

 

In de prachtige gebouwen van Classic Cars Baambrugge schilderde Govert de muren. Het resultaat was adembenemend mooi.

oldtimer_celtic_car_364_6

oldtimer_celtic_car_2

oldtimer_baanbrugge_4_364

oldtimer_baanbrugge_6_364

 

 

 

 

 

 

 

 

 

oldtimer_celtic_car_364_5

oldtimer_koetshuis_1_364

Portretschilder Govert Muijs
Vliegdenweg 11
1406 MX BUSSUM

 

18:16 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

06-02-08

Aankomst:Rally Monte carlo Historic

Rally  De Monte Carlo Historic

In het totaal namen 330 wagens de start van deze prestigieuse rally. De wagens vertrokken vanuit 5 verschillende steden uit Europa. De piloten en co-piloten hadden 24 verschillende nationaliteiten. 40 verschillende automerken kleurden het prachtige wagenpark.

Een Belgisch team eindigde op de vierde plaats.

 Classement après ce TR (Test de Régularité)
noPilote / Co-piloteGr/ClCumul
après TR
Ecart 1er
VoitureEcart préc.
 1300 JUNTGEN Ernst
MULLER Marcus
I/41261 ---
Mercedes-Benz 300 SE ---
 2 PFUNDT Gert
MEIERER Gunter
II/43232 + 1971
 Mercedes-Benz 220 SEB + 1971
  3317 KIENEN Rolf G.
KIENEN Oliver
II/34268 + 3007
 BMW 1800 + 1036
 4132 LAREPPE Jose
HAYEZ Christophe
IV/34564 + 3303
  Toyota Celica 2000 GT + 296
   5288 DURAND Raymond
FINE Christian
IV/35023 + 3762
  Opel Kadett GTE + 459
  6274 HOLKE Roland
BEORLEGUI Jorge
IV/15398 + 4137
Seat 127 + 375
 
  712 TCHINE
SUSSOT Olivier
III/25632 + 4371
 Lancia Fulvia 1600 HF + 234
    8296 MOE Ivar
LIE Bjorn
IV/35715 + 4454
 Saab 99 EMS + 83
   928 LUND Svein
FREDRIKSEN Tore
III/45878 + 4617
 Datsun 240 Z + 163
   10251 HERMOSO Blas
MENDIETA Julian
IV/35882 + 4621
 

Alfa Roméo 2000 GTV

foto's voorgaande jaren.

CAU7SDMZ

monte102copiemz6

 

 

CAKFYHMT

 

 

 

 

 

 

 

 

CAW5JXJC

CAO5YL1M

 

 

 

 

 

 

 

 

 CAAP6J2P

19:35 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

03-02-08

Bezoek aan Flanders Collection Car Gent

Zondag 3 februari.

Deze namiddag brachten we en bezoek aan de oldtimer beurs Flanders Collection Car te Gent. Er was heel veel volk  en men kon er prachtige wagens aanschouwen.

Image00002

Image00004

Image00001

Image00005

Image00003

Image00006

Image00007

Image00008

Image00009

Image00011

Image00015

Image00013

Image00017

Image00016

Image00010

Image00012

 

20:45 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Stand na 4 etappes Rally Monte Carlo Histo.

 

De rally van Monte Carlo Historic

De Belgische deelnemers doen het prima ( 1 ste plaats)alhoewel er ook reeds enkele opmerkingen te noteren vielen waaronder het Belgische dames team Castelein-Schamps ( winnaars van de dames cup 2007)die uitvielen met machanische problemen na de 2 de etappe tegen de tijd.

 Stand na 4 etappes.

Cumul
après TR
Ecart 1er
Ecart préc.
 1132 LAREPPE Jose
HAYEZ Christophe
IV/392 ---
Toyota Celica 2000 GT ---
 2300 JUNTGEN Ernst
MULLER Marcus
I/4111 + 19
Mercedes-Benz 300 SE + 19
    354 SCHUERMANN Manfred
WIEST Frank
III/3134 + 42
 Volvo 121 + 23
  421 KARLAN Monty
MOLAND Oddvar
IV/3142 + 50
 Opel Ascona 1.9 S + 8
  5317 KIENEN Rolf G.
KIENEN Oliver
II/3144 + 52
 BMW 1800 + 2
647 RICO-AVELLO Gonzalo
SUAREZ Secundino
III/2151 + 59
Lancia Fulvia HF 1.6 + 7
   757 AUFAUVRE Alain
AUFAUVRE Catherine
IV/3161 + 69
Alfa Roméo 2000 GTV + 10
  8116 LUXEN Michel
FRAIKIN Jean-Luc
III/4172 + 80
Mercedes-Benz 250 SE + 11
    944 MONDRON Jean Pierre
NOELANDERS Yves
IV/4184 + 92
Porsche 911 S 2.4 + 12
   10294 FUCHEY Philippe
CANCEL Frederic
IV/4186 + 94
 Porsche 911 SC + 2

20:05 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |