14-05-08

voorbeschouwing De Mille Miglia 2008

 

 

Van 15 Mei tot en met 18 Mei vind in Italia de Mille Miglia plaats.

logomm

 De geschiedenis

In 1926 kwamen Aymo Maggi en Franco Mazzotti op het idee om in en rond hun geboortestad Brescia iets te doen voor de autosport. Samen met Renz Castagneto, de secretaris van de Regio Automobil Club d'Italia in Brescia, en Giovanni Canestrini, een autosportjournalist van de Gazzetta dello Sport, besloten ze om een race van ongeveer 1500 km (1000 Romeinse mijl) te organiseren door Italië. Om de weg aan te duiden bedacht Castagneto de rode pijl met witte letters. De eerste editie van de Mille Miglia werd op 26 maart 1927 georganiseerd en in totaal kwamen 77 wagens aan de start. De drie eerste plaatsen gingen uiteindelijk naar OM, een automerk dat zijn thuisbasis had in Brescia.

In 1928 begon de dominantie van Alfa Romeo, die op uitzondering van 1931 alle vooroorlogse edities wist te winnen. In 1938 was er in het centrum van Bologna een ongeval waarbij 10 mensen omkwamen en de Italiaanse overheid besloot om het racen in stedelijke gebieden te verbieden. In 1939 werd geen race georganiseerd en in 1940 werd een 165 km lang circuit uitgestippeld dat negen keer moest worden afgelegd. De overwinning ging naar het Duitse BMW.

Na de oorlog, in 1947, werd de Mille Miglia opnieuw georganiseerd. In 1947 wist Alfa Romeo nog te winnen met een 8C, maar daarna zou Ferrari bijna alle overwinningen opeisen. Door de steeds snellere en krachtigere wagens werd het racen op openbare wegen echter te gevaarlijk en de grote automerken gingen zich meer richten op het circuitracen. De 24e en laatste Mille Miglia werd georganiseerd op 11 mei 1957.

In 1967, veertig jaar na de eerste Mille Miglia, werd rond Brescia opnieuw een rally gereden met wagens uit de vooroorlogse Mille Miglia en tien jaar later werd dit nog eens overgedaan. Sinds 1982 wordt ongeveer jaarlijks een race georganiseerd voor alle modellen gebouwd tussen 1927 en 1957. Opnieuw wordt er van Brescia naar Rome en terug gereden, zoals dat gedaan werd in de jaren 1930.

itinerario

000379_4-lg

Voorstelling van de Belgische deelnemers

De Bugatti Type 40 van 1927 Van het duo De coninck (B) Michiels (B)

foto_attuale_fronte_3760_NTM2OTA=

De Lancia Belma ( 1934) van Cruyt (B) Quercioli (It)

foto_attuale_laterale_4776_NDM2MTk=

De Hw Alta van De Meulenaere( B) Verlée (B)

foto_attuale_laterale_4923_NDIwMjk=

De Arnolt Bristol (1953) Brumenil (B) zadiran (By)

foto_attuale_laterale_3916_NTg5NDk=

De BMW 507 (1955) Van Peeters (Mc) Seitang (B)

foto_attuale_fronte_4074_NjA5ODc=

De Porche 550 van Guillaune (B) Cox (B)

foto_attuale_fronte_4342_MjcxNDI=

Nog enkele buitenlandse deelnemers

foto_attuale_fronte_3595_NjczNDg=

DSC17052007%20102_mod

21:59 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.