27-05-09

23 mei, moteurs au fil du siecle

bray_d10

Op zaterdag en zondag namen enkele leden van de Leopard autoclub deel aan de meeting te Bray- Dunes.

DSC03363_640x427

DSC03356_640x427

 Bray dunes 2009_00001

Bray dunes 2009_00004

Bray dunes 2009_00005

Bray dunes 2009_00006

Bray dunes 2009_00011

Bray dunes 2009_00010

Bray dunes 2009_00009

Bray dunes 2009_00013

Bray dunes 2009_00015

Bray dunes 2009_00019

Bray dunes 2009_00017

Bray dunes 2009_00016

Bray dunes 2009_00003

11:07 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

16-05-09

De Mille Miglia 2009

Italië:Vandaag gaat de derde etappe in van de prestigieuse rally de Mille Miglia. 375 wagens die elk hun plek hebben in de autohistorie, namen donderdag de start in Brescia. Via historische steden wordt er naar Rome gereden om dan vandaag terug te keren naar de startplaats waar het automuseum van de Mille Miglia is gevestigd.

Mijn afbeeldingen_00004

De Mille Miglia, duizend mijl, was een endurancerace in Italië die 24 keer georganiseerd werd tussen 1927 en 1957. De Mille Miglia werd één van de bekendste en belangrijkste enduranceraces en heeft veel betekend voor het Gran Turismo racen. De Mille Miglia werd niet volgens een vaste route verreden, maar wel in hetzelfde deel van Italië. Niet minder dan 13 keer werd de route veranderd. Het grootste verschil is echter dat de Mille Miglia voor de Tweede Wereldoorlog tegen de klok in verreden werd en na de oorlog met de klok mee. Tegenwoordig wordt de Mille Miglia nog gereden als een regelmatigheidsrally voor oldtimers die uit de tijdsperiode van 1927 t/m 1957 komen.

Mijn afbeeldingen_00041

Mijn afbeeldingen_00003

Mijn afbeeldingen_00027

Mijn afbeeldingen_00026

 Stirling Moss die vroeger nog de wedstrijd won was terug van de partij

Mijn afbeeldingen_00002

De McLaren Mercedes Stirlin Moss die begin 2009 op de markt (650 pk) bestuurd door Hakkinen

Mijn afbeeldingen_00028

Mijn afbeeldingen_00009

Mijn afbeeldingen_00013

Mijn afbeeldingen_00010

Mijn afbeeldingen_00012

Mijn afbeeldingen_00014

Mijn afbeeldingen_00015

Mijn afbeeldingen_00023

Mijn afbeeldingen_00022

Onze Jacky Ickx

Mijn afbeeldingen_00017

Mijn afbeeldingen_00016

Mijn afbeeldingen_00037

Mijn afbeeldingen_00038

Mijn afbeeldingen_00039

Mijn afbeeldingen_00034

Mijn afbeeldingen_00035

Mijn afbeeldingen_00031

Mijn afbeeldingen_00030

State of Art piloot Gijs van lennep

Mijn afbeeldingen_00018

 

09:41 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

14-05-09

5 juli oldtimer toertocht Veurne

Mijn afbeeldingen_00001

12:49 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

13-05-09

geschiedenis van de Triumph TR2-TR3

Triumph TR2-TR3 (1953-1962)

 De Triumph Cycle Co. Ltd., uit Coventry, Engeland, later de Triumph Motor Co. Ltd., een gereputeerde fabrikant van motorfietsen, begon met de bouw van automobielen in 1923. Het merk was vrij onbekend in de USA tot de jaren vijftig.

De populariteit kwam er met de zeer herkenbaar getekende TR2. Deze was ontwikkeld met een heel laag budget en bezat een motor die robuust genoeg was om een landbouwtractor aan te drijven.

De creatie van de TR2 danken we aan Sir John Black, grote baas bij de Standard Motor Co Ltd, het moederbedrijf van Triumph. Gebruik makend van standaard onderdelen, liet hij een prototype bouwen van een sportieve roadster. Deze  wagen, gepresenteerd in 1952 op de Londense Motor Show,  was de Triumph TR1. De TR2  was een evolutie van deze auto.

De enige Triumph Tr 1 Prototype 1952

1952_Triumph_TR1

Het idee was gerijpt in de dertiger jaren, toen Standard motoren en chassis leverde aan William Lyons, geestelijke vader van de Jaguar. John Black bekeek hem echter altijd als een concurrent, en hij wilde niets liever dan Lyons beconcurreren in het sportwagensegment.

In 1944 kocht hij de door bommen volledig verwoeste Triumph fabrieken, en kondigde  aan dat hij na de oorlog een sportwagen zou gaan produceren. Triumph bouwde reeds sportieve auto's zoals de Southern Cross, Gloria en Dolomite, maar Black wilde meer.

De eerste naoorlogse sportwagen was de klassiek gestijlde Triumph 1800 Roadster van 1946. Deze had een motor van 1.8 liter, dezelfde die Black nog had verkocht aan Lyons. In 1948 volgde de 2000 Roadster met een 2.1 liter kopklep motor, zelfde krachtbron als.. de Ferguson tractor, Standard Vanguard berline en Morgan sportwagen.,

Deze 1800 en 2000 Roadsters waren eigenlijk meer toer- dan sportwagens. De prestaties waren eerder bescheiden, en toen Jaguar in 1948 de XK120 revelatie aan de wereld toonde, wist Black dat hij net zo goed maar meteen kon ophouden met Lyons direct te beconcurreren. Maar hij was wel slim genoeg om het gat in de sportwagenmarkt te zien dat er nu was ontstaan tussen de nieuwe Jaguar en de verouderde MG T series.

Na een snel opgegeven poging om een full-body roadster te produceren met de codenaam TR-X, ging men eindelijk in alle ernst aan het werk om de wagen te bouwen die uiteindelijk de TR2 zou moeten worden.

Triumph''s  chef ingenieur Ted Grinham bouwde  de  Vanguard - Ferguson motor in het chassis van de vooroorlogse Flying Standard. De kleine, messcherp gestyleerde Triumph Mayflower leverde de vering-en A-arm voorwielophanging, en uit de Vanguard werd de transmissie geplukt, weliswaar voorzien van een 4-bak in plaats van 3 versnellingen en voorzien van een Laycock de Normanville overdrive.

Het budget voor de matrijzen voor het realiseren  van de koets was een erg krappe 16.000 Pond Sterling, dus ontwerper Walter Belgrove kreeg niet veel ruimte voor improvisatie. Hij vermeed dan ook van volledig gevormde of complexe panelen te tekenen, en verkoos van bijvoorbeeld de voorspatborden slim te delen door het midden, om daarna de naden met een compund te vullen. Een chroom strip zou later deze aaneenzetting volledig camoufleren. De enige volledige voorgevormde panelen waren... de  koplampen!

Externe scharnieren bespaarden ook veel geld, en er werd niet al te veel gespendeerd aan het eenvoudige rooster dat als grille dienst deed. De wagen zag er finaal veel beter uit dan je zou verwacht hebben.

Het was een kleine auto geworden, met een wielbasis van 2235 mm (88 in.) en een totale lenge van 3835 mm (151 in.). Hij werd geïntroduceerd op het salon van Genève in 1953 onder de naam Triumph TR2.

De eerst van de band gerolde Triumph TR 2 ( Amerikaanse eiegenaars) terug op bezoek in Engeland

TS1%20&%20TS2-4

TS1%20and%20TS2

De prestaties van de TR2 waren verbazend. Ingenieur Grinham en autopiloot Ken Richardson modifieerden de robuuste maar een beetje zwak presterende (68 bHp) Vanguard motor. De slag werd verkleind van 2088 cc naar 1991 om onder de 2 liter te blijven. De bevestigings bouten van de cilinderkop werden verstevigd, dubbele SU carburatoren gemonteerd, de  nokkenas gewijzigd en de compressie verhoogd, om zo tot 90 bHp te geraken.

tr2-a

Vervolgens bracht Richardson nog enkele wijzigingen aan: radiatorbescherming, een metalen tonneau deksel, klein race voorruitje, en schilden over de achterwielen. Zo zette hij koers naar het internationaal vermaarde stukje autoweg te Jabbeke in België. Dit werd in die dagen regelmatig gebruikt door autoconstructeurs uit heel Europa voor tests en voor pogingen tot breken van snelheidsrecords.

Na Richardson"s eerste ontgoochelende poging op 20 mei 1953 met slechts 169 km/uur, waren de gezichten van de meegereisde techniekers en ingenieurs niet bepaald vrolijk, tot men vaststelde dat er een bougie gewoon niet vonkte... Richardso,'s TR had dus op 'drie poten' gereden! Met alle vier de cilinders goed aangesloten, haalde hij een uitstekende 200 km/uur over de vliegende mijl, en zelfs 201 km/uur over de vliegende kilometer.

tr2C

De standaard TR2  demonstreerde uitstekende prestaties toen  hij uiteindelijk in Noord Amerika werd voorgesteld. Het Road & Track tijdschrift (april 1954) tekende 0 - 60 mph op in 12.2 seconden voor de 1093 kg zware roadster. ( 'de TR2 accellereert sneller dan gelijk welke Amerikaanse auto' ) , en testte een topsnelheid van 203 km/uur, bijna gelijk aan de duurdere, 2.6 liter Austin Healy 100.

Niet verwonderlijk kreeg de Triumph TR2 snel een grote aanhang omwille van zijn robuustheid, redelijke prijs, en schitterende prestaties. Hij won races en rallys aan beide kanten van de Atlantiche oceaan, en werd een gevreesde uitdager in de 2.0 liter sportwagen klasse. VAn 1953 tot 1955 werden er 8636 wagens gebouwd. De TR2 was de stamvader van alle TR modellen.

In oktober 1955 werd dan op de Londense Motor Show de  TR3 voorgesteld, met meer vermogen dan de voorganger. De wagen werd een mijlpaal want hij was de allereerste in serie geproduceerde wagen met schijfremmen vooraan, en gaf daardoor een extra voordeel voor de in races geïnteresseerde klanten.

TriumphTR3Carless

tr3a-c

large_tommystr


Tegen 1961 waren er 75000 stuks verkocht, en de TR4 was net voorgesteld. Omdat de TR3 nog steeds goed verkocht, besloot Triumph van de productie voort te zetten onder de vorm van de TR3B. Deze werd uitsluitend in Noord Amerika verkocht. Gedurende de 8 productiejaren verdiende de TR3 zijn reputatie van betrouwbare, hoog oresterende sportwagen. In 1962 werd de productie stilgelegd.

 800px-Triumph_tr3a

11:33 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

11-05-09

terugblik op de tour auto 2009

De Tour auto 2009

Eind april vond terug de buitengewone wedstrijd le tour auto 2009 plaats. Op de Place De la Concorde te Parijs starten de 250 wagens voor een 5 daagse tocht van 2000 km. Er wordt zowel op de gewone wegen als op het circuit gereden en dit jaar werdt het circuit van Spa- Francochamps aangedaan. Via het noorden van Frankrijk trok men naar de eind bestemming het mondaine Deauville.

Eindklassement:

1.Lynn Shaum- met een Ford Gt 40

2.Blontin Crocket -A.C Cobra

3. France - France

Mijn afbeeldingen_00001

Mijn afbeeldingen_00002

Mijn afbeeldingen_00005

Mijn afbeeldingen_00003

Mijn afbeeldingen_00007

Mijn afbeeldingen_00017

Mijn afbeeldingen_00019

Mijn afbeeldingen_00015

3517795951_e0947e7b1b

Mijn afbeeldingen_00016

Mijn afbeeldingen_00018

Mijn afbeeldingen_00012

Mijn afbeeldingen_00014

Mijn afbeeldingen_00011

Mijn afbeeldingen_00009

Mijn afbeeldingen_00010

Mijn afbeeldingen_00008

De Belgische wagen van Marc Duez -Castelein

Mijn afbeeldingen_00006

 

 

18:30 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

08-05-09

heuvelklim van de Kasselberg:deel 2

klimkoers cassel 01 mei 2009 063 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 033 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 078 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 073 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 079 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 091

klimkoers cassel 01 mei 2009 102 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 117

klimkoers cassel 01 mei 2009 143

klimkoers cassel 01 mei 2009 140 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 157 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 176

klimkoers cassel 01 mei 2009 205 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 132

14:52 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

06-05-09

De heuvelklim van de Kasselberg: deel 1

Met heinwee wordt er nog terug gedacht aan de heuvel klim op de Kasselberg in de jaren 60. Op heden wordt er ieder jaar een heuvelklim verreden voor historische wagens en oldtimers. Ieder rijdt op zijn eigen tempo, en zoveel hij maar wenst. Het deelnemersveld was in ieder geval buitengewoon.

Course de cote Cassel 1968 Renault R8

Mijn afbeeldingen_00001

Foto's Koen Capelle

klimkoers cassel 01 mei 2009 229 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 233 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 234 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 228 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 227 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 226 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 225 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 224 (5)

 klimkoers cassel 01 mei 2009 223 (5)

 klimkoers cassel 01 mei 2009 222 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 221 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 220 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 217 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 218 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 214 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 216 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 215 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 210 (5)

klimkoers cassel 01 mei 2009 206 (5)

21:25 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

04-05-09

3 mei watous good oldtimers 2009

Zondag laatst was het terug verzamelen geblazen voor de tourtocht te Watou. Men kon kiezen tussen een totaal parcour met een rit in de voor en namiddag of een namiddag rit. Het uitgestippelde parcour was prachtig en de organisatie zeer geslaagd.

watou goodoldtimers_00006

watou goodoldtimers_00017

watou goodoldtimers_00007

watou goodoldtimers_00009

watou goodoldtimers_00010

watou goodoldtimers_00011

watou goodoldtimers_00012

watou goodoldtimers_00013

watou goodoldtimers_00002

watou goodoldtimers_00001

watou goodoldtimers_00003

watou goodoldtimers_00014

watou goodoldtimers_00015

watou goodoldtimers_00016

watou goodoldtimers_00005

watou goodoldtimers_00018

21:32 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

02-05-09

Aventure Peugeot te Oostduinkerke

Tijdens dit weekend vind er een internationaal treffen plaats van Peugeot oldtimers. De wagens reden vandaag van Blankenberge naar Oostduinkerke waar ze deze namiddag te bewonderen waren op de zeedijk. Er namen vandaag z'on 250 wagens deel. Morgen gaat de rit van Blankenberge naar Brugge.

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00007

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00001

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00003

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00005

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00006

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00008

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00009

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00010

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00044

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00045

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00011

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00012

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00047

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00014

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00037

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00038

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00015

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00016

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00017

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00022

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00019

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00021

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00023

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00025

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00026

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00027

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00029

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00030

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00031

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00032

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00034

peugeot oostduinkerke 2 mei 2009_00035

 

22:24 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

01-05-09

rit klaksongetje 2009

Vandaag 1 mei werd onder een stralende zon de oldtimer rit verreden georganiseerd door de classic retro club het klaksongetje. Het schitterend decor van het kasteel te Zonnebeke werd als verzamelplaats uitgekozen. Voor het nuttigen van het middagmaal trok men naar de markt van Veurne. Na de middag ging de rit via Izenberge naar de Rodeberg. Dank aan de organisatie, het was terug een geslaagde dag.

rit klaksonnetje 2009_00028

rit klaksonnetje 2009_00003

rit klaksonnetje 2009_00002

rit klaksonnetje 2009_00005

rit klaksonnetje 2009_00006

rit klaksonnetje 2009_00021

rit klaksonnetje 2009_00008

rit klaksonnetje 2009_00018

rit klaksonnetje 2009_00014

rit klaksonnetje 2009_00009

rit klaksonnetje 2009_00012

rit klaksonnetje 2009_00017

KLaksonnetje 01,05_00027

rit klaksonnetje 2009_00026

 

rit klaksonnetje 2009_00030

 

rit klaksonnetje 2009_00032

rit klaksonnetje 2009_00016

rit klaksonnetje 2009_00020

rit klaksonnetje 2009_00023

rit klaksonnetje 2009_00029

rit klaksonnetje 2009_00015

KLaksonnetje 01,05_00001

KLaksonnetje 01,05_00011

KLaksonnetje 01,05_00013

 

rit klaksonnetje 2009_00036

rit klaksonnetje 2009_00038

KLaksonnetje 01,05_00023

KLaksonnetje 01,05_00017

23:45 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |