17-12-09

weekend tip: Bugatti expo

 affiche%20bugatti100%20expo%20&%20partners_211x298


Bugatti 100 Expo vertelt het verhaal van een bijzonder automerk en een man met een passie voor techniek en auto's. De tentoonstelling rondt de viering van honderd jaar Bugatti af en wordt onder meer gesteund door het automerk zelf en importeur D'Ieteren.

Op de mezzanine boven het museum staan ongeveer veertig Bugatti's, uitgeleend door Bugatti en de Collection Schlumpf van het museum Cité de l'automobile in Mulhouse. De tentoonstelling is niet chronologisch, maar thematisch opgebouwd rond sport en elegantie. De auto's staan in een cirkel bijeen met de sportwagens aan de ene kant en de elegante luxewagens aan de andere kant.

ettore-bugatti-1905-1.jpgDe Italiaan Ettore Bugatti richtte in 1909 zijn eigen automerk op in Molsheim, in de Elzas (vroeger Duitsland, na 1919 Frankrijk). Anders dan de meeste autobouwers in die tijd, had Ettore Bugatti geen ingenieursdiploma. Hij had wel al ruime ervaring opgedaan bij merken zoals De Dietrich, Mathis en Deutz AG.

Op basis van een prototype dat Bugatti bij Deutz in Keulen had ontwikkeld, ontstond de eerste Bugatti: de Type 13. De productie startte in januari 1910. Op de tentoonstelling in Brussel is een van de vroege exemplaren van de Type 13 te zien, in een bijna originele staat.

 
Bugatti 100 jaar
De Bugatti Veyron Centenaire
bugatti-veyron-centenaire-edition


Met 100 jaar geschiedenis...

Bugatti viert dit jaar zijn honderdjarige bestaan en doet dat met speciale uitvoeringen van de krachtige Veyron. De Bugatti Veyron Centenaire moet ons er aan herinneren dat Bugatti terug is waar het ooit begon: aan de top.

In 1909 werd het merk opgericht door Ettore Bugatti in Molsheim. De ondernemer had al ervaring opgedaan bij andere automerken voordat hij voor zichzelf begon. Na enkele prototypen bouwde hij de Bugatti Type 13 als eerste productieauto. De auto had een 1,3-liter motor met dertig pk. Ondanks dit geringe vermogen en het uiterlijk van een zeepkist was de Type 13 redelijk succesvol op de weg en het circuit.

De modellen volgde elkaar op en in 1924 werd de Type 35 geïntroduceerd. Deze auto groeide uit tot de meest succesvolle racer ooit van Bugatti. De historische auto won vaak en domineerde de racewereld in zijn klasse. Hierdoor was Bugatti het racemerk bij uitstek en dat ver voordat Ferrari en Lamborghini überhaupt bestonden. In totaal werden er van alle verschillende varianten samen ruim driehonderd Type 35's gebouwd. Deze auto's bezorgden Bugatti meer dan vijfhonderd overwinningen. Het waren de gloriedagen van het Franse merk.

De succesvolle Type 35

bugatti-type35-925

Ook op het gebied van extreem luxe auto's deed Bugatti een poging om erbij te horen. De Bugatti Royale uit 1926 was in zijn tijd drie keer zo duur als een Rolls-Royce en moest het nieuwe statussymbool van de allerrijksten worden. De timing was alleen niet erg succesvol, want de auto werd vlak voor de Grote Depressie gepresenteerd. Hierdoor flopte de auto en werden er maar een paar exemplaren gebouwd.

De Tweede Wereldoorlog betekende het einde voor het succes van het Franse merk. Er werden nog enkele modellen gebouwd, maar nadat Ettore Buggati in 1947 overleed was het einde in zicht en in 1956 werd de boel gesloten. Pas in 1987 horen we weer wat van het roemruchte merk als investeerder Romano Artioli de naam koopt en begint aan de ontwikkeling van een nieuwe sportauto die uiteindelijk in 1991 wordt gepresenteerd. De Bugatti EB 110 is met 560 pk en een sportief uiterlijk een opvallende verschijning, maar weet geen potten te breken. Hoewel het een leuke poging was, gaat Bugatti toch binnen een paar jaar failliet en tenslotte komt de merknaam bij Volkswagen terecht.

Deze Duitse autobouwer pakt grootst uit en geeft Bugatti weer de auto die het verdient. De Veyron is nu al legendarisch door zijn bijna onovertroffen prestaties. Niet minder dan 1001 pk brengen de auto naar een topsnelheid van 407 km/h en daarmee legde de Veyron de lat in het supercar-segment een flink stuk hoger. Ondanks het prijskaartje van 1,4 miljoen euro zal Volkswagen de ontwikkelingskosten van de auto nooit terug verdienen. Toch heeft de krachtpatser er voor gezorgd dat het historische merk in één klap weer mee doet met de top in de automobielindustrie.

Van deze Veyron worden nu ter ere van het honderdjarig jubileum van het merk vier speciale edities gemaakt. Deze krijgen een speciaal uiterlijk in de kleur van het land van succesvolle coureurs die in de legendarische Bugatti Type 35 hebben geracet. De Blue-editie staat voor Frankrijk en die hadden we al eerder gezien verder zijn er nog Rosso voor Italië, Racing Green voor Engeland en Reinweiss voor Duitsland.

 

The ex-Ettore Bugatti, Le Mans & Mont Ventoux racing car
1912 5 LITRE CHAIN DRIVE BUGATTI RACING CAR will be auctioned by Bonhams, the 26th of September, in Reim

1252954506

Dit jaar werd nog een Bugatti opgevist uit het Lago Maggiore. De wagen lag op 50 meter diepte.

1247427785

normal_37_and_41

Modelbouw

100_8595

bugattimu2

23:04 Gepost door frankie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.